De Vlaamse toerist van morgen in zeven conclusies

Op 12 december 2011 organiseerde Toerisme Vlaanderen de conferentie ‘De toerist van morgen’. 272 deelnemers discussieerden er over de belangrijkste uitdagingen voor toerisme, gingen aan de slag in creatieve workshops en lieten zich inspireren door dwarsdenkers. Dit leidde tot tientallen ideeën, aanbevelingen en suggesties die werden gebundeld in zeven conclusies:

  1. Gratis online is een absolute must voor toerisme. De telecomtarieven voor toeristen in Vlaanderen zijn te duur, en daarom moet er werk worden gemaakt van goedkopere tarieven en bij voorkeur van gratis wifi als Vlaanderen competitief wil blijven ten opzichte van andere bestemmingen.
  2. authentieke beleving en gastvrijheid (foto: Visitflanders)

    Vlaanderen moet een authentieke beleving aanbieden aan toeristen. Om toeristen tegemoet te komen in hun zoektocht naar authentieke en betekenisvolle belevingen, moet Vlaanderen authenticiteit, beleving en gastvrijheid blijven in de kijker zetten.

  3. Onze klanten nog beter leren kennen – het belang van kennis op maat. De toeristische sector moet beschikken over betere instrumenten om de polsslag van de klant beter te leren voelen, en deze (markt)kennis moet de toeristische ondernemer beter bereiken. Concrete ideeën zijn een pool met marketingexperts en ‘Vlaanderen door andere ogen’. Scenarioplanning moet tevens bijdragen tot betere inzichten in de toerist van morgen.
  4. Kennisuitwisseling moet worden bevorderd, en dit niet alleen tussen (toeristische) ondernemers onderling maar ook tussen ondernemers en studenten en docenten, en tussen ondernemers en andere, ook niet-toeristische actoren. Concrete aandachtspunten zijn het debat opstarten over hoe de kwaliteit van het toeristisch onderwijs te verbeteren, een meer gecoördineerde aanpak van de stageproblematiek op sectorniveau, het installeren van lerendenetwerken rond een merk (product of regio) en rond digitaal toerisme, en het bestuderen van de haalbaarheid van leerondernemingen voor toerisme.
  5. Toegevoegde waarde creëren vereist creativiteit en samenwerking. Het is een permanente uitdaging voor de toeristische sector om toegevoegde waarde te creëren voor de klanten. Tijdens de rondetafel was er een pleidooi om de bestaande instrumenten die daarop inspelen, beter te ontsluiten en meer te stroomlijnen bijvoorbeeld door een ‘ dream team’, een soort van innovatie interventie team, op te richten. Op het vlak van alternatieve vormen van financiering voor innoverend ondernemen in toerisme is een aantal premature concepten ontwikkeld die nog een verdere verfijning, verrijking en verdieping nodig hebben.
  6. De voorbeeldrol van de digitale overheid. De overheid moet het goede digitale voorbeeld geven, en dit door digitale dienstverlening tot norm te verheffen, door in de toeristische marketing voluit de kaart te trekken van digitale media en door het beleid van open data verder te implementeren binnen toerisme.
  7. Eenvoud siert, ook bij de overheid. De vereenvoudiging van de vele niveaus en structuren van toeristische overheden en van de toeristische regelgeving werd als prioriteit naar voor geschoven.

Meer informatie: www.toerismevlaanderen.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *