De toekomstige watersporter

Watersporters kiezen steeds vaker voor huur van boten; De behoefte aan (nog) meer comfort speelt ook in jachthavens.; Entertainment en vermaak worden belangrijker in het watersportproduct. Dit waren slechts enkele van de trends die  op woensdag 16 maart werden besproken op de kennisdag ‘De toekomstige watersporter’.

De bijeenkomst werd georganiseerd door het kenniscentrum kusttoerisme; een samenwerkingsverband van Hogeschool Zeeland en het NHTV in Breda.

Een verslag van de besproken thema’s:

Rowena van der Maat, Projectmanager Bemanning Paraat voor Water Rijk

Zij opende de bijeenkomst met een korte uiteenzetting van het project waaruit de bijeenkomst georganiseerd is: Bemanning Paraat voor Water Rijk. Dit project van Kenniscentrum Kusttoerisme heeft ten doel de watersportondernemer in de Delta te stimuleren om te innoveren. In het kader van dit project is onlangs door staatssecretaris Henk Bleker en Zeeuws Statenlid Koos Meulenberg-op ’t Hof de Vaarroutekaart gelanceerd op de HISWA Amsterdam Boat Show. Op www.deltagids.nl is deze terug te vinden.

Lizet Baars, Beleidsadviseur Branchebelangen HISWA Vereniging

…haakte aan op het verhaal van Rowena en presenteerde de toekomstvisie voor de waterrecreatie, die is samengesteld door Stichtng Recreatietoervaart Nederland, ANWB, HISWA, Watersportverbond, Sportvisserij Nederland en Nederlands Platform voor WaterRecreatie. Hierin zijn 8 ambities geformuleerd waar de partijen zich hard voor gaan maken: waterrecreatie is er voor iedereen, waterrecreatie is laagdrempelig, gevarieerd en betaalbaar, waterrecreatiegebieden zijn bereikbaar en staan in goede verbinding met elkaar, waterrecreatie als opstap naar watersporten op Olympisch niveau, nieuw water beschikbaar voor waterrecreatie, waterrecreatie is grenzeloos en waterrecreatie is veilig en duurzaam.

Kees van der Most, NBTC-NIPO research

Hij presenteerde een algemeen beeld van de trends en ontwikkelingen in het algehele vakantiegedrag van Nederlanders. Ook wierp hij een blik op de toekomst op basis van een onderzoek dat NBTC-NIPO Research onlangs heeft uitgebracht (Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2020). Wat hier onder andere uit bleek is dat Nederlands graag op vakantie gaan en ze weinig hierbij in de weg kan staan (zoals een economische crisis). De Nederlander is de afgelopen decennia steeds vaker op vakantie gegaan en deze trend zal zich in de toekomst doorzetten. Hierbij zijn korte vakanties meest favoriet. Daarnaast is een belangrijk gegeven dat er een cohort verschuiving plaats zal vinden in de leeftijdsgroepen. Hierbij zal de groep 65+ aanzienlijk groter worden en de gezinnen met kinderen kleiner.

(Tip: Meer informatie over binnenlandse vakanties in Zeeland vindt u in de Toeristische Trendrapportage Zeeland)

Rob Vrolijks, Projectbureau Vrolijks

Deze waterpsortkenne ging in op de meer specifiekere trends en ontwikkelingen in de watersportsector en lichtte daarbij zijn persoonlijke toekomstvisie toe. Gekscherend begon de presentatie met de klant van de toekomst: een oudere man achter een rollator. De vitale ouderen worden een belangrijke doelgroep met specifieke behoeften. Daarnaast dient zich een nieuwe doelgroep aan: de mensen die, vanuit de stadsontwikkelingen waarbij het water terug de stad in wordt gebracht, een boot achter het huis kunnen aanleggen. De motorboot zal daarbij steeds belangrijker worden en grotere vaartuigen zullen niet meer zo snel worden gekocht, maar worden gehuurd of als gedeeld bezit worden aangeschaft. Rob gaf vooral ook aan dat de functie van een jachthaven mee zal moeten veranderen met de wensen van de doelgroep. Mensen willen meer dan een boot aanleggen. Ze willen kunnen in de jachthaven kunnen barbecueën, overnachten, naar de bioscoop etc. De jachthavenondernemer zal zich moeten inleven in de toekomstige klant.

Jeroen Vinkesteijn, NHTV internationaal hoger onderwijs Breda

Een van de grotere trends van onze tijd: technologische ontwikkelingen op het gebied van Internet en digitalisering. Hij begon zijn presentatie met de gigantische ontwikkelingen op het gebied van watersport in Dubai, een niet te onderschatten concurrent van de jachthavens in de Delta. De smartphone zal het meest belangrijke bezit zijn voor iedereen in de (nabije!) toekomst. Jeroen gaf de deelnemers een aantal praktische tips: 1- Volg veel, 2- Gebruik gratis informatie, 3- Gebruik tags, 4- Post content, 5- Begin op LinkedIn.com, 6- Gratis WiFi, 7- Er kan veel, ga proberen, 8- Location Based Services, ga proberen.

De discussiesessie, geleid door Rob Vrolijks, maakte verschillende reacties los met de volgende uitkomsten:

  • De verhuursector (o.g.v. jachthavens) zit te slapen! De toekomstige watersporter koopt geen boten meer, maar wil deze huren. Hier ligt een grote kans.
  • De vraag naar ligplaatsen zal hierdoor dalen.
  • De jachthaven moet de toekomstige watersporter ‘ontzorgen’. Alles moet klaar liggen voor vertrek en netjes opgeruimd worden bij het binnen varen van de haven.
  • De jachthavens die inspelen op de wensen van de toekomstige doelgroep hebben meer kans. De jachthaven krijgt de functie die een camping nu heeft: entertainment, overnachtingsmogelijkheden, barbecueën etc.
  • Het businessmodel van een jachthaven verandert: nu bestaat 80% van de inkomsten uit liggeld. In de toekomst zal een jachthaven het voornamelijk moeten hebben van horeca en bijkomende services.
  • Voor de huidige jeugd die niet is opgegroeid met watersport is het lastig in de sport terecht te komen, er zijn te veel drempels(o.a. het vaarbewijs, krijgt een boot niet zomaar mee).
  • Bij de vraag ‘Zijn we optimistisch over de toekomst van de watersportsector’ antwoord bijna iedereen ja. Een enkeling ziet het wat somber in.

Meer informatie en een link naar alle presentaties: www.kenniscentrumtoerisme.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *