Dark Sky Terschelling wint Effie voor campagne die marketing en ondernemerschap bundelt

De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft een Bronzen Effie gewonnen in de categorie . Een Effie award is de oscar onder de marketing- en communicatieprijzen in NL. Bij de campagne waren meerdere partijen betrokken, wat uiteindelijk heeft geleid tot een bijzonder effectieve campagne zowel op het gebied van naamsbekendheid als om boekingen bij ondernemers.

Isabel Mosk voerde de regie over de campagne en legt uit: “Wat deze case uniek maakt is, dat we erin geslaagd zijn om bekendheid en gedrag gelijktijdig en direct te activeren. Dit is uniek in Nederland en zelfs wereldwijd, geen enkele bestemming kan of doet dit. Meestal richt men zich enkel op awareness en laat men de boekingen aan de ondernemers over. Met deze gezamenlijke campagne hebben we echter zowel A) meer bekendheid gegenereerd via online advertenties en pers, als B) een pilot uitgevoerd om boekingen te genereren. Hiermee tonen we aan dat we als  bestemmingsmarketingorganisatie niet alleen bekendheid kunnen vergroten, maar ook daadwerkelijk gedragsverandering kunnen bewerkstelligen.”

Bij de toekenning van de Bronzen Effie werd aangegeven: “Meerdere partijen staken de koppen bij elkaar om iets te bedenken waardoor ook buiten het hoogseizoen Terschelling een populaire bestemming zou worden en blijven. Met Dark Sky Terschelling werd een prachtig haakje gevonden om avontuurzoekers – de primaire doelgroep – in de donkere maanden naar het eiland te lokken. Het is een mooie eenvoudige campagne, met veel passie, betrokkenheid en trots opgezet en uitgevoerd. Deze case toont zonneklaar aan dat je met beperkte middelen effectief campagne kunt voeren. Met een goede strategische aanpak en scherpe keuzes in de media-inzet (al dan niet gedwongen door de beperkte middelen), kun je écht wel impact bereiken.”

Een Dark Sky Park is een beschermd natuurgebied, waar de duisternis en stilte centraal staan. Door de instandhouding worden nachtelijk dierenleven en astronomische beleving beschermd. Dit maakt Terschelling bij uitstek geschikt voor amateur-sterrenkijkers, maar ook voor professionele astronomen. Niet alleen bij De Boschplaat maar op het gehele eiland kan de stralende sterrenhemel worden aanschouwd.

De campagne is uitgevoerd door Sherpa’s Stories in opdracht van de Stichting Terschellinger Ondernemingsfonds, in samenwerking met VVV Terschelling, Rederij Doeksen en Melis de Vries (founder van Dark Sky Park) en Staatsbosbeheer. Sherpa’s Stories werkte voor de campagne samen met Far Beyond, Red Online Marketing en Built For Comfort Communications (BFCC).

“Met de campagne is de aandacht gevestigd op een heel bijzonder stukje Terschelling, wat wij op het eiland bijna als vanzelfsprekend ervaren. Maar uiteraard zijn we daar als eilanders buitengewoon trots op en het is prachtig dat Dark Sky Park Terschelling nu door nog veel meer mensen is en wordt gezien. En dat die bijzondere natuurlijke kwaliteiten ook de jury worden gezien en gewaardeerd vormt een ultieme bekroning. Wij zijn dankbaar, zowel richting jury als iedereen die een steentje heeft bijgedragen aan deze campagne.”

Oeds Bijlsma namens opdrachtgever Stichting Terschellinger Ondernemingsfonds

“We hebben de campagne gemaakt om meer mensen kennis te laten maken met Terschelling in het algemeen en Dark Sky Park in het bijzonder. Daarin zijn we met een klein team van specialisten bijzonder goed geslaagd gezien het toewijsbaar grote aantal extra boekingen en de toegenomen bekendheid door het grote bereik in zowel online als offline media. Dat is een mooie erkenning. Dat dat vervolgens ook nog eens wordt benadrukt door deze Effie is de bekende kers op de taart. Die smaakte deze week sowieso al heerlijk na de winst van de gouden award bij Grand Prix Content Marketing.”

Isabel Mosk van Sherpa’s Stories

Red Online Marketing was één van de partijen die bij dit project was betrokken. (online ads) Renske Swarts is trots dat Red online ook een bijdrage kon leveren en benoemt de aspecten die deze campagne in haar ogen speciaal maakt:

  • Uitdaging in de recreatiebranche om boekingen te realiseren buiten het hoogseizoen / toerismespreiding te bewerkstelligen. Hier speelt de Dark Sky Terschelling Campagne perfect op in om avontuurzoekers in de donkere maanden naar het eiland te lokken en ook in de wintermaanden bezoek te realiseren. 
  • Uitdaging in de recreatiebranche om samenwerkingen te zoeken met de regio en partners. Met deze campagne zijn ondernemers op Terschelling bij elkaar gebracht, maar ook partijen als bijvoorbeeld Rederij Doeksen. 
  • Uitdaging rondom budget. Adverteren wordt steeds duurder en het is moeilijk op te bieden tegen de grote spelers. Met een uniek concept en goede USP’s kun je nog steeds opvallen en resultaat behalen. 

Meer informatie:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *