Stichting Consumenten Competition Claims (CCC) en de Consumentenbond stellen dat Booking.com zijn marktmacht misbruikt waardoor consumenten al jarenlang te hoge prijzen voor hotelkamers betalen. Er wordt nu een procedure opgestart om de schade te verhalen op Booking.com. Booking.com laat weten dat prijspariteitsclausules inmiddels in heel Europa zijn verwijderd en stelt dat het platform juist voor transparantie zorgt.
De consumentenbond roept iedereen op die sinds 2013 een hotelboeking heeft gemaakt om zich te melden bij de Consumentenbond. Ook als de boeking via een ander platform, of direct via een hotelwebsite is verlopen. De consumentenbond stelt dat door de grote marktmacht van Booking.com de hoteliers geen lagere prijzen mochten aanbieden bij ander platformen of hun eigen website. Consumenten hebben daardoor een te hoge prijs betaald. (ook bij boekingen die niet via booking.com liepen.)
De focus van de consumentenorganisaties ligt op ‘hotels’, omdat daar de marktmacht van Booking.com en de zusterbedrijven bijzonder groot is.
Kunstmatig hoge prijzen
Bert Heikens, voorzitter CCC: “Consumenten betalen al jarenlang te veel voor hun hotelkamers. Wij hebben onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat Booking sinds januari 2013 concurrentieregels en consumentenrecht schendt. Via illegale afspraken en gedragingen zorgt Booking.com ervoor dat hotels geen lagere prijzen en betere voorwaarden kunnen aanbieden. Verschillende Europese toezichthouders hebben ook al vastgesteld dat Booking.com onrechtmatig handelt.’
Nepkortingen, onvolledige prijzen, verzonnen schaarste
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Wij toonden in 2024 al aan dat Booking zich schuldig maakt aan misleiding. Het platform gebruikt bijvoorbeeld nepkortingen, onvolledige prijzen en verzonnen schaarste. Met dat soort ‘dark patterns’ beïnvloedt Booking.com de keuzes die consumenten maken. En dat is niet toegestaan volgens Nederlandse en Europese regels.’
Aanmelden
Alle consumenten die vanaf 1 januari 2013 minimaal 1 keer een hotelkamer hebben geboekt via Booking.com hebben schade geleden. Zij kunnen zich aanmelden voor de claim. Dit geldt ook voor consumenten die hebben geboekt via andere websites voor online hotelboekingen, zoals Agoda en Expedia. Of via de website van een hotel zelf. Ook die consumenten zijn de dupe van het onrechtmatig handelen door Booking.
Totale schade: honderden miljoenen
De geleden schade is voor elke consument anders, afhankelijk van het aantal boekingen, de kamerprijzen en bestemmingen. De schade kan uiteenlopen van tientallen tot enkele honderden euro’s per consument. In totaal gaat het voor alle Nederlanders samen om honderden miljoenen euro’s aan schade.
No cure no pay
CCC voert de actie tegen Booking.com. De Consumentenbond steunt CCC en verzamelt en registreert consumenten die mee willen doen aan de Booking Claim. Leden en niet-leden van de Consumentenbond kunnen zich aanmelden voor de claim via de website van de Consumentenbond (link naar aanmeldformulier). Deelname aan de claim is op basis van ‘no cure no pay’. Bij succes dragen consumenten maximaal 25% af van het voor hen behaalde resultaat.
De campagne loopt vooralsnog alleen nog in Nederland. “Het is zeker mogelijk dat er binnenkort ook consumentenorganisaties uit andere landen aanhaken.” laat een woordvoerder van de Consumentenbond nog weten.
Meer informatie: www.consumentenbond.nl/acties-claims/claims/booking
Reactie Booking.com
“We hebben ons altijd ingezet om reizigers de best mogelijke prijzen en een transparante boekingservaring te bieden en verwerpen alle beweringen die het tegendeel suggereren. Momenteel zijn we de inhoud van deze claim aan het beoordelen en zullen daarop reageren. Hoewel prijspariteitsclausules inmiddels in heel Europa zijn verwijderd, zijn we van mening dat deze clausules consumenten hebben geholpen om overal toegang te krijgen tot scherpe prijzen.”