Stichting Consumenten Competition Claims (CCC) en de Consumentenbond zetten de volgende stap tegen Booking. Het platform wordt voor de rechter gedaagd voor machtsmisbruik, het beperken van concurrentie en het misleiden van consumenten. CCC en de Consumentenbond willen dat Booking daarmee stopt en schadevergoeding betaalt aan consumenten.

“Eind juni 2025 startten wij in samenwerking met de Consumentenbond een collectieve actie tegen Booking. Daarop zijn we in gesprek gegaan met Booking, maar dat leidde niet tot het gewenste resultaat. Daarom is een vervolgstap noodzakelijk. Wij hebben Booking nu gedagvaard. Wij vragen de rechter om Booking te stoppen, en om een schadevergoeding voor benadeelde consumenten.”
Bert Heikens, voorzitter CCC:
Stiekeme praktijken
‘Booking is de afgelopen jaren meerdere keren op de vingers getikt door Europese toezichthouders voor het beperken van concurrentie. Het bedrijf beweert dat het daarna gestopt is met het opleggen van illegale verplichtingen aan hotels. Maar in de praktijk zetten ze hotels nog steeds onder druk, alleen niet meer zo expliciet. En consumenten zijn de dupe van die stiekeme praktijken. Die betalen al jaren te veel voor hun hotelkamer.’
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond
Dark patterns
Naast maatregelen die de concurrentie beperken en de prijzen opdrijven, maakt Booking ook gebruik van dark patterns. Het platform verleidt consumenten op een oneerlijke manier om een kamer te boeken. Bijvoorbeeld door te doen alsof er nog maar weinig kamers beschikbaar zijn of door consumenten een zogenaamde korting te bieden. Dat is niet toegestaan.
Aanmelden kan nog
Alle consumenten die vanaf 1 januari 2013 minimaal 1 keer een hotelkamer hebben geboekt via Booking,com, kunnen zich aanmelden voor de claim. Dit geldt ook voor reserveringen via andere websites voor online hotelboekingen, zoals Agoda en Expedia, of via de website van een hotel zelf. Ook dan hebben consumenten schade geleden door de praktijken van Booking. Afhankelijk van hoe vaak consumenten boekten, kan dit oplopen tot honderden euro’s per persoon.
Ruim 267.000 aanmeldingen
Sinds de start van de actie hebben ruim 267.000 consumenten zich aangemeld. Molenaar: ‘Aanmelden kan nog steeds en hoe meer gedupeerden zich aanmelden, hoe sterker we staan tegen Booking.’
Ook massaclaim van hotelbranche tegen Booking
Naast de claim vanuit de consumentenorganisaties hebben bijna 1100 hotels in Nederland zich aangemeld voor de massaclaim vanuit Hotrec de Europese brancheorganisatie voor ‘hospitality’. In totaal hebben 15.000 Europese hotels zich aangemeld.
Deze claim gaat over de verplichtingen die Booking hotels oplegde om op hun eigen website geen lagere prijzen te mogen rekenen. De claim vanuit Hotrec lijkt dus op de Booking Claim van Consumer Competition Claims en ons. Hotrec komt op voor de belangen van hoteliers. De Consumentenbond vertegenwoordigt de belangen van consumenten.
De zaak van de hotels gaat overigens alleen over de schending van concurrentieregels. Die zaak gaat niet over de dark patterns, wat ook een onderdeel is van de claim van de Consumentenbond.
Reactie Booking
In juni ’25 kwam dit onderwerp ook al aan bod op Pretwerk.nl. Toen liet Booking weten dat prijspariteitsclausules inmiddels in heel Europa zijn verwijderd en stelt dat het platform juist voor transparantie zorgt. Lees de volledige reactie op deze pagina
Bron en meer informatie: www.consumentenbond.nl