De Consumentenbond opent een mailadres voor consumenten met een verlopen SGR-coronavoucher. Consumenten die niet volgens afspraak na een jaar hun geld terugkrijgen, kunnen zich hier melden. De Consumentenbond verzamelt de meldingen en onderneemt indien nodig actie.
Reisorganisaties annuleerden vorig jaar massaal vakanties als gevolg van corona. Wettelijk gezien moesten zij binnen 14 dagen de reissom terugbetalen, maar in plaats van geld kregen veel consumenten een voucher met SGR-dekking. Deze zijn een jaar geldig en gedekt tegen een eventueel faillissement van de aanbieder.
Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) toonde begrip voor de vouchers, maar stelde daaraan de harde voorwaarde dat de reisorganisaties binnen een jaar actief alsnog het geld zouden terugbetalen. Ook de Consumentenbond toonde begrip voor het uitgeven van vouchers en vroeg consumenten om zo’n voucher te accepteren als hun financiële situatie dat toeliet.
Lening
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Deze week verlopen de eerste vouchers en wij willen weten of consumenten die al een jaar wachten, nu inderdaad hun geld terugkrijgen. Wij krijgen al signalen dat reisorganisaties niet willen uitkeren. Dat vinden wij niet acceptabel. Consumenten hebben in feite een renteloze lening verstrekt aan hun reisbureau en bij veel van hen is het geduld inmiddels op.’
Voucherfonds
De SGR en de overheid zijn bezig met een Voucherfonds. Daar kunnen reisorganisaties geld lenen om de vouchers met SGR-dekking mee uit te betalen. Maar de Europese Commissie moet nog goedkeuring geven aan dit Voucherfonds. Molenaar: ‘Het is niet de bedoeling dat reisorganisaties gaan wachten op geld van het Voucherfonds. Wij weten dat reisorganisaties een zwaar jaar achter de rug hebben, maar afspraak is afspraak. Consumenten kunnen de voucher gebruiken om een nieuwe reis te boeken. Maar als ze dat niet willen, moeten ze binnen een jaar hun geld terugkrijgen. Onder die voorwaarde hebben consumenten een voucher geaccepteerd en nu moeten reisorganisaties ook echt over de brug komen.’
Wat kunnen consumenten doen
De Consumentenbond roept consumenten met een verlopen, niet uitbetaalde, SGR-voucher op zich te melden bij de Consumentenbond. Ze kunnen een mail sturen aan verlopenSGRvoucher@consumentenbond.nl met daarin de vervaldatum van de voucher en de naam van de reisaanbieder. De Consumentenbond krijgt zo inzicht in hoeveel verlopen vouchers niet worden terugbetaald en welke reisorganisaties zich niet aan de afspraken houden. Molenaar: ‘Als een reisorganisatie structureel niet terugbetaalt, zullen we hen daarop aanspreken en de ACM vragen om te handhaven.’
Meer informatie: www.consumentenbond.nl/reisverzekering/coronavoucher-vervalt