Charme Vlaamse steden trekt Nederlandse toeristen en retailers

Steeds meer Nederlanders ontdekken de charme van de Vlaamse steden. Steden als Antwerpen, Brugge en Gent trekken honderdduizenden toeristen, vooral in juli en december. De aantrekkingskracht zit met name in de onderscheidende mix van kleurrijke historie en gezelligheid. Niet alleen toeristen herkennen de waarde van Vlaanderen, ook retailers hebben onze zuiderburen herontdekt.

Visit Gent

Genoemde  Vlaamse steden beschikken over een bijzonder actieve toeristische diensten onder de naam Visit Gent, Visit Brugge en Visit Antwerpen. Voor wat betreft hun marketingactiviteiten doen zij niet voor elkaar onder en promoten hun stad met gelijke middelen, zoals folders, websites, app’s  en een City Card. Opmerkelijk is dat het ‘traditionele’ informatiecentrum in ere wordt gehouden, getuige het vernieuwde ‘toeristische onthaal’ aan het Sint- Veerleplein in Gent.

Modern informatiecentrum

Visit Gent is onder meer gehuisvest in een historisch pand dat vroeger dienst deed als Vismijn. Opmerkelijk is dat in het hart van de binnenstad op loopafstand van kasteel Gravensteen en tussen een gebied met monumentale gebouwen een modern informatiecentrum is neergezet dat opvalt door het grote raamoppervlak en het strakke interieur. Zowel een traditioneel folderrek als een groot innovatieve touchscreen-tafel geven bezoekers antwoord op (bijna) al hun vragen. Daarnaast zijn er voorlichters waarop een beroep kan worden gedaan. Het interieur kenmerkt zich door een modern no-nonsense design. Binnen kan men zich rustig oriënteren op een bestemming, buiten bruist het van activiteiten op terrasjes.

Unique selling point

 Visit Gent heeft gezocht naar usp’s (unique selling points) in de concurrentie met de andere Vlaamse steden. Eén punt springt eruit. Geclaimd wordt dat Gent de grootste autovrije binnenstad van Europa heeft. Wie vanuit Nederland de stad met de auto wil bezoeken, moet  dan ook op een speciale website, Stad Gent-LEZ)  zijn auto checken op CO2-uitstoot. Kentekens worden ter plekke door camera’s in de stad gecontroleerd en de handhaving is strikt. Hotels, restaurants, b&b’s wijzen hun gasten op het fenomeen en verstrekken tips voor vervoer.

De aanpak lijkt succes te hebben. Het winkelende publiek en de binnen- en buitenlandse toeristen blijken er geen moeite mee te hebben. In 2022 trok de binnenstad gemiddeld 650.000 bezoekers per maand. Die aantallen lijken in 2023 overtroffen te worden. Daarmee is de stad Gent weer terug op het niveau van voor de corona-epidemie. Uit het buitenland komen vooral Nederlanders en Spanjaarden naar Gent. Het stadsbestuur van Brugge evenwel heeft de binnenstad pas per 1 juli jl. bestempeld tot ‘autoluw’ gebied. De stad geeft net als Gent en Antwerpen ruim baan aan de fietsers en wandelaars. Het stadsbestuur wil de luchtkwaliteit verbeteren en een verblijf aangenamer maken voor wandelaars, fietsers en het shoppende publiek.

Vlaanderen herontdekt

Ook de Nederlandse (food)retail heeft Vlaanderen (her)ontdekt. Zo zien we in Gent en Antwerpen supermarkten van Jumbo en Albert Heijn. Maar ook Kruidvat heeft in deze steden filialen, evenals de kledingketen WE-Fashion. Kom je echter met je Nederlandse Bonuskaart bij de  AH-kassa dan wordt die niet geaccepteerd, hetzelfde geldt voor de klantenkaart van Kruidvat. Op het display verschijnt de mededeling ‘andere formule’.

Groei Nederlandse winkels

Albert Heijn heeft 74 winkels in België. Jumbo beschikt over 27 Jumbo’s bij onze zuiderburen. Kruidvat is nog altijd kampioen met 299 filialen. Begin oktober is dit aantal bereikt toen in Antwerpen een nieuw filiaal werd geopend. Begin 2024 hoopt de drogisterijketen het 300ste filiaal te openen. Volgens Kruidvat is het succes te danken aan de autoluwe winkelgebieden. “In de binnenstad van Antwerpen hebben we nu 11 goed lopende filialen”.  Eerder had het management van Jumbo uitgesproken dat het streeft naar 100 winkels in België.  Al met al zien we dat Nederlandse winkelketens in Vlaanderen het bijzonder goed doen en autoluwe gebieden in binnensteden daaraan bijdragen.

Meer informatie: https://visit.gent.be/nl

met dank aan (auteur): Frits van Wolveren, freelance redacteur in recreatie en toerisme

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *