CDA-politica op werkbezoek bij toeristische sector

Donderdag 14 augustus organiseert NBTC Holland Marketing een werkbezoek voor Agnes Mulder (CDA) in Giethoorn. Samen met ondernemers uit Drenthe, Friesland en Overijssel, de ondernemersvereniging Giethoorn en de wethouder van de gemeente Steenwijkerland geeft Conrad van Tiggelen, marketingdirecteur NBTC, een kijkje in de keuken van toerisme & recreatie en het belang van Holland-marketing.

Boot-Giethoorn
Varen in Giethoorn

Programma
Van Tiggelen gaat in op de toekomstvisie van NBTC: op naar 16 miljoen toeristen in 2025 en de nut en noodzaak van het spreiden van bezoekers in tijd en ruimte. Daarna geeft Gabriella Esselbrugge van De dames van de Jonge een kijkje in de keuken hoe Giethoorn in korte tijd een favoriete bestemming voor Chinese toeristen werd. Daarna volgt er een ronde tafelgesprek met Agnes Holtjer (voorzitter Gastvrij Drenthe, KHN), Rhoda van Eeden (Ondernemersvereniging van Giethoorn), Corné van de Erve (voorzitter regio Friesland, KHN) en Wim Brus (wethouder Economische Zaken). Het werkbezoek wordt afgesloten met een korte wandeling door Giethoorn.

Spreiden van bezoekers in tijd en ruimte
Conrad van Tiggelen, marketingdirecteur NBTC: “In ons toekomstperspectief schetsen we de verwachting dat er in 2025 bijna 16 miljoen buitenlandse toeristen in ons land kunnen verblijven. Een kans die we moeten willen verzilveren: gezamenlijk geven deze bezoekers 12,4 miljard euro uit en zorgen zij voor 80.000 banen in de sector. Maar dit perspectief brengt ook uitdagingen met zich mee: op sommige plekken en in sommige periodes is het al meer dan druk in ons land. Om maximaal te kunnen profiteren moeten we inzetten op het spreiden van bezoekers in tijd en ruimte. De groei deels in andere seizoenen en op andere plekken realiseren. Gezamenlijk zorgen we zo voor duurzame groei en maken én houden we Holland leefbaar, geliefd en winstgevend. Giethoorn is daar een mooi voorbeeld van.”

Investeer in Chinese gasten
Gabriella Esselbrugge, De dames van de Jonge: “Op sommige dagen domineren de Chinese toeristen het straatbeeld van Giethoorn. Volgens de Aziaten ligt Giethoorn ‘op een steenworp afstand van Amsterdam’. Sinds 2005 bewerken we de Chinese markt actief, samen met de vestiging van NBTC in Beijing. Dat heeft ertoe geleid dat zo’n zeventig procent van onze bezoekers uit China komt. Eén van de voordelen van de Chinese gasten is dat ze ook in het voor- en najaar een bezoekje aan Giethoorn en Nationaal Park Weerribben-Wieden brengen. Ze houden van de oer-Hollandse sfeer in het dorp en van onze persoonlijke benadering. Als je in groei gelooft, is het ’t meer dan waard om in Chinese gasten te investeren.”

Inkomend toerisme van groot belang voor Nederland
Agnes Mulder, CDA, woordvoerder voor economische zaken en ontwikkelingssamenwerking: “Inkomend toerisme is van groot belang voor Nederland, met name voor de regio’s. Meer toeristen betekent meer bestedingen, meer banen en een aantrekkelijk vestigingsklimaat. Daarnaast dragen toerisme en recreatie bij aan de basisvoorzieningen en leefbaarheid in de gemeenten en aan de kwaliteit van de omgeving. Goed om te zien dus hoe ze in Giethoorn hieraan bijdragen. Giethoorn is echt het Venetië van het Noorden en daarmee een geweldige vakantiebestemming voor wie in Nederland ontspanning zoekt.”

Meer informatie: www.nbtc.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *