CBS zet trends in Nederland op een rijtje

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) geeft een keer per een publicatie uit waarin maatschappijbreed de Nederlandse trends worden gepresenteerd. Enkele trends uit de publicatie die een link hebben met recreatief ondernemerschap:

Vakantiehuisjes in Efteling Bosrijk

Nederlandse logiesaccommodaties 2017
Het aantal gasten dat in Nederlandse logies­accommodaties verbleef, is in 2017 gestegen naar 42 miljoen, een groei van bijna 9 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dit is de sterkste groei sinds 2006. De groei van het toerisme wordt vooral gedragen door buitenlandse gasten. Het aantal buitenlandse gasten steeg met 13 procent vergeleken met 2016. Het binnenlandse toerisme nam met ruim 5 procent toe.

Overnachtingen in Nederlandse logiesaccommodaties
Net als het aantal gasten steeg ook het aantal overnachtingen in Nederlandse logiesaccommodaties, naar 111,7 miljoen (2017). De groei komt vooral door de stijging van het aantal overnachtingen in hotels, met bijna 10 procent. Maar ook het aantal overnachtingen op huisjesterreinen nam met ruim 5 procent toe. Gasten verbleven daarentegen minder nachten op kampeerterreinen. Het aantal overnachtingen op campings daalde met ruim 5 procent.

Slaapplaatsen in logiesaccommodaties
De meeste slaapplaatsen in logiesaccommodaties per vierkante kilometer landoppervlakte zijn te vinden in Zeeland en Noord-Holland. Het aanbod van slaapplaatsen is echter heel verschillend. In Zeeland is twee derde van het logiesaanbod op kampeerterreinen, terwijl het aanbod in Noord-Holland voor bijna de helft bestaat uit slaapplaatsen in hotels. Een groot deel van de hotelbedden staat in de regio Amsterdam.

Hotelovernachtingen
Het aantal overnachtingen in Nederlandse hotels nam met meer dan 33 procent toe in de periode 2012–2017. Die groei is vooral te danken aan buitenlandse gasten. In 2017 maakten zij 46 procent meer gebruik van hotelovernachtingen dan in 2012. Nederlandse gasten overnachtten 21 procent meer in een hotel. In 2017 waren er 26,1 miljoen overnachtingen van buitenlandse gasten, en 22,6 miljoen van binnenlandse gasten in Nederlandse hotels.

2,25 miljoen mensen zijn lid van een fitnesscentrum
Een fitnesscentrum heeft gemiddeld ruim 1 100 leden. Het aantal leden varieert van zo’n 400 bij kleine fitnesscentra tot ruim 3 duizend bij grote fitnesscentra. In totaal hadden Nederlandse fitnesscentra 2,25 miljoen leden, waarvan 12 procent jonger dan 18 jaar. Bijna negen op de tien fitnessclubs biedt ook groepslessen aan. Een kwart van alle fitnesscentra doet dat niet (alleen) met een instructeur, maar ook via een beeldscherm.

Aankopen via internet
Meer dan drie kwart van de Nederlanders van 12 jaar of ouder kocht in 2017 iets via internet. Dit is een toename van 12 procentpunt vergeleken met vijf jaar eerder. Vooral kleding of sportartikelen, vakanties en kaartjes voor evenementen werden online aangeschaft. Op internet levensmiddelen of andere (dagelijkse) boodschappen bestellen nam de afgelopen jaren het meest toe.

Gescheiden afvalinzameling.

Milieu investeringen door bedrijven
De milieu-investeringen waren nog niet eerder zo hoog. Van de totale milieu-investeringen in 2016 is 95 procent besteed aan voorzieningen die tot een betere luchtkwaliteit en een schonere energievoorziening moeten leiden. Het overige deel komt onder meer ten goede aan water, bodem en landschap.

Sterkste groei economie in 10 jaar
De Nederlandse economie is in 2017 met 2,9 procent gegroeid. Dit is de sterkste economische groei in 10 jaar tijd. De Nederlandse economie groeide daarmee opnieuw sneller dan de belangrijkste handelspartners. Nederland had echter ook wat schade in te halen, want de economische dip in 2012 en 2013 was in Nederland groter dan in de landen om ons heen. Sinds 2008 heeft onze economie nog wel een aanzienlijke achterstand op landen als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

meer informatie: CBS Trends in Nederland 2018

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *