Campagne zet Nederland als fietsland op de kaart met kunstmatige intelligentie

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) heeft de Cycling Lifestyle AI-tool gelanceerd. Deze tool maakt het mogelijk iedere willekeurige straat ter wereld digitaal te transformeren in een fietsvriendelijke en groene omgeving.

Met behulp van kunstmatige intelligentie (AI), Google Streetview en de kennis van Nederlandse fietsexperts krijgen mensen wereldwijd de mogelijkheid om een tintje van het Nederlandse fietserslandschap toe te voegen aan hun eigen leefomgeving. De Cycling Lifestyle AI-tool maakt onderdeel uit van de gelijknamige campagne van NBTC om de duurzame positionering van Nederland als fietsland verder te verstevigen.

Met gemiddeld 1,3 fietsen per inwoner en meer dan 37.000 km aan fietspaden is fietsen een onmisbaar onderdeel van de Nederlandse cultuur en identiteit. Nederland kan door zijn binding aan de tweewieler een voorbeeldrol spelen. Met de campagne Cycling Lifestyle, waar de AI-tool onderdeel van is, probeert NBTC Nederland als nummer 1 fietsland op de kaart te zetten. De organisatie hoopt hiermee dat steden wereldwijd een voorbeeld nemen aan Nederland en meer ruimte creëren voor fietsvriendelijke omgevingen, ter bevordering van duurzame en gezonde mobiliteit.

Charel van Dam, Marketing Manager bij NBTC: “Een sterke internationale reputatie op het gebied van duurzame mobiliteit draagt op een positieve manier bij aan de bestemming Nederland en helpt bij het aantrekken van investeringen, talent, studenten en bezoekers. De ontwikkeling van de Cycling Lifestyle AI-tool en de gelijknamige campagne spelen hier een cruciale rol in, met als doel Nederland te positioneren als toonaangevend fietsland.”

Xander Zuidgeest van IN10, ontwikkelaar van de AI-tool: “Onze Cycling Lifestyle AI-tool biedt een geheel nieuwe manier om real time te visualiseren. Door middel van kunstmatige intelligentie, Google Streetview en de kennis van Nederlandse fietsexperts, geeft het een doorkijkje hoe elke straat overal ter wereld eruit kan zien met meer fietspaden en natuur. Dit is nog niet eerder op deze schaal gedaan en heeft het potentieel om duurzame mobiliteit in stedelijke planning te versnellen.”

In een tijd waarin klimaatverandering wereldwijd een belangrijk thema is, kan fietsen een grote rol spelen op het gebied van duurzame en gezonde mobiliteit. De tool is ontwikkeld om mensen te laten nadenken over de voordelen van een groenere en gezondere leefomgeving. Overschakelen van de auto naar de fiets vermindert de uitstoot van koolstofdioxide, wat klimaatverandering tegengaat, en verbetert de algehele luchtkwaliteit. Ook verhoogt regelmatig fietsen de levensverwachting met 3 tot 14 maanden en voorkomt het ernstige ziekten, zoals hart- en vaatziekten.

Chris Bruntlett, Marketing & Communication Manager van de Dutch Cycling Embassy: ”Wij helpen steden over de hele wereld om veiliger, leefbaarder en inclusiever te worden. Het moeilijkste aan dit proces is mensen een abstracte toekomst te laten inbeelden die nog niet bestaat. In het bijzonder als zij het Nederlandse fietsparadijs niet zelf hebben kunnen ervaren. Met deze krachtige AI-tool kunnen we een goed alternatief bieden: een manier voor iedereen om zijn of haar eigen straat voor te kunnen stellen als een plek waar je wilt blijven in plaats van aan voorbij gaan.”

De Cycling Lifestyle AI-tool is ontwikkeld door IN10, Handpicked Lab, Studio TMO en Horizons. De tool zal onder de aandacht worden gebracht via een social media campagne en PR- en influencer activiteiten. Daarnaast is er een fysieke campagne met billboards in Düsseldorf, Brussel, Parijs en Londen, steden die zich bevinden in kernmarkten van de Nederlandse toeristische sector. Deze campagnes hebben als doel het verspreiden van de boodschap van duurzame mobiliteit en de Nederlandse fietscultuur op een inspirerende en toegankelijke manier.

Meer informatie: www.dutchcyclinglifestyle.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *