Sport, media, boeken, cultuur en horeca samen tegen hogere BTW

Een brede coalitie vanuit sport, media, boeken, cultuur en horeca komt in het geweer tegen de btw-verhoging. Het nieuwe kabinet is van plan om in 2026 het btw-tarief voor cultuur, media, logies, boeken en sport te verhogen van 9% naar 21%. De deelnemende partijen vinden elkaar in de overtuiging dat deze grote lastenverzwaring álle Nederlanders gaat raken. Uiteenlopende organisaties waaronder NOC*NSF, de KNVB, Koninklijke Horeca Nederland, Kunsten ‘92, NDP Nieuwsmedia en Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek maken zich grote zorgen en starten daarom samen een campagne tegen hogere btw.

De voorgenomen verhoging van het btw-tarief gaat onvermijdelijk leiden tot hogere prijzen, wat de toegankelijkheid en betaalbaarheid van sport, media, boeken, cultuur en horeca voor het publiek onder druk zet. Het raakt iedereen in Nederland in het dagelijks leven en op meerdere vlakken. Het is een extra belasting op de kostbare vrije tijd, het verenigingsleven, nieuwsgierigheid en (mentale) gezondheid van elke Nederlander. Van het toejuichen van je favoriete voetbalteam, het boek dat je wilt lezen, een bezoek aan je lievelingsmuseum of aan live muziek, luisteren naar de fanfare in de buurt, een hotelovernachting in eigen land, een uurtje sporten bij de sportschool in de wijk, tot de krant die je op de hoogte houdt over wereldgebeurtenissen.

Gezamenlijke actie Op maandag 3 juni verschijnt namens deze brede coalitie in elk landelijk en regionaal dagblad een paginagrote krantenadvertentie met de boodschap: #geenhogerebtw! Je belast er heel Nederland mee. De advertentie staat in de Telegraaf, Algemeen Dagblad (inclusief regio), NRC, FD, Volkskrant, Trouw, Parool.

Alle partijen roepen hun achterban, leden en het brede publiek op om de actie massaal via sociale media te delen. Meedoen kan ook door bijvoorbeeld één van de deelnemende kranten te kopen, de paginagrote advertentie uit te knippen en deze op te hangen. Het publiek kan een selfie nemen met de krantenadvertentie onder de hashtag #geenhogerebtw en ook deze via sociale media delen.

Deelnemende partijen van de campagne zijn:

NOC*NSF, KNVB (Koninklijke Nederlandse Voetbalbond), Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie, KHN (Koninklijke Horeca Nederland), Kunsten ’92, De Creatieve Coalitie, Federatie Cultuur: NAPK, Museumvereniging, VSCD, CultuurConnectie, VOB, VNPF, VvNO, Federatie Creatieve Industrie: BNA, BNO, DGA, DDD, MODINT, Buma Cultuur, NAPA, NCP, Dupho, NVPI, CPNB (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek), Erfgoedplatform, Kunstenbond, NDP Nieuwsmedia, POS (Platform Ondernemende Sportaanbieders), Goede Doelen Nederland, VVTP (Vereniging Vrije Theater Producenten), VVEM (Vereniging van Evenementenmakers), De Federatie Auteursrechtbelangen, De Akademie van Kunsten, De Zaak Nu, Vereniging Rembrandt, ENCORE, Platform ACCT, Koornetwerk Nederland, De Popcoalitie, NVJ (Nederlandse Vereniging van Journalisten), De Alliantie van Evenementenbouwers, BAM popauteurs, NVBF (Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters), Mediafederatie, Koninklijke Boekverkopersbond, Vereniging Rembrandt en VTTE (Vereniging Technisch Toeleveranciers Evenementen).

HISWA Recron vaart een eigen koers

Brancheorganisatie HISWA Recron heeft deze petitie niet mede ondertekend. Opvallend want de vakantieparken, groepsaccommodaties en sporten zijn deelsectoren die wel worden geraakt. HISWA Recron directeur Geert Dijks geeft een toelichting: “Wij zijn wel gevraagd om mee te doen met deze campagne, maar hebben besloten om onze eigen lobby toe voeren. Dat doen we vooral achter de schermen. Via de POS zijn we wel indirect betrokken bij de lobby om sport (o.a. buitensport) in het lagere tarief te houden. Elke groep van bedrijven heeft een eigen verhaal waar we op focussen. Bij groepsacommodaties bijvoorbeeld speelt het belang van schoolreisjes een grote rol. Veel scholen hebben nu al moeite om de financiën rond te krijgen. Maar ook vakanties voor mensen met een beperkt budget zijn een belangrijk argument om af te zien van deze btw-verhoging. Vanuit ondernemers bekeken worden de vakantieparken in de grensregio extra hard geraakt. Door niet mee te doen met deze campagne houden wij ons kruit nog even droog en kunnen pieken op het moment dat het volgens ons extra relevant is om de media op te zoeken.”

Meer informatie: Khn.nl en Hiswarecron.nl

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *