Is er (al) plek voor AI in de kampeerbranche?

Artificial Intelligence speelt een steeds grotere rol in de maatschappij. Het zit in onze mobiele telefoons, we gebruiken het wanneer we iets opzoeken op internet en kampeerders gebruiken het om hun weg te vinden naar de camping. Dankzij AI kunnen processen sneller en efficiënter ingevuld worden. Daarom wordt het binnen organisaties steeds vaker ingezet. Om marketingprocessen te optimaliseren of analyses te maken, maar ook om natuurrampen te voorspellen, klantenservice te verbeteren of het bestellen van broodjes op de camping te vereenvoudigen. Gebruikmaken van AI levert ontzettend veel kansen en mogelijkheden op. Maar er zijn ook een aantal nadelen, uitdagingen en valkuilen. ACSI maakte een rondgang langs experts en zocht uit in hoeverre er in de kampeerbranche al plek is voor AI. En hoe een camping vandaag nog aan de slag kan gaan met de bekende chatbot ChatGPT.

Foto door: ACSI

Artificial Intelligence (AI): Wat is het?

De opkomst en populariteit van AI doet vermoeden dat het een nieuw concept is. De term werd echter in al 1956 voor het eerst gebruikt. Wetenschappers kwamen samen in het Amerikaanse Dartmouth om machine learning, neurale netwerken en probleem-oplossingen door machines te bespreken. Zo legden zij de basis voor AI.

Artificial Intelligence, ook Kunstmatige Intelligentie genoemd, is een verzamelnaam voor machines, computers en software die taken uitvoeren waar eerst menselijke intelligentie voor nodig was. Zo kan AI bijvoorbeeld voorspellingen doen, problemen oplossen of antwoord geven op vragen. Het verzamelt en analyseert alle gegevens waar het toegang tot heeft. Op die manier kan het patronen leren herkennen en op basis daarvan voorspellingen doen, of zelfs compleet nieuwe teksten en afbeeldingen genereren.

Tegenwoordig wordt AI steeds vaker en breder ingezet. Denk aan het schrijven of vertalen van teksten of het personaliseren van marketingcampagnes. Omdat voor deze processen niet langer een menselijke hand – of eigenlijk een menselijk brein – nodig is, kan er efficiënter gewerkt worden.

Door gebruik te maken van AI-oplossingen kan er sterk bezuinigd worden in de tijd – en dus ook geld – die het normaal gesproken kost om dergelijke handelingen uit te voeren. Bovendien neemt ook de kans op fouten af. Waar mensen misschien moe worden of concentratie verliezen, kan AI non-stop dezelfde focus houden. Deze voordelen van AI zorgen ervoor dat veel bedrijven op zoek zijn naar manieren om het te integreren in hun werkprocessen.

AI in de toerismebranche

Op dit moment wordt AI mondjesmaat ingezet in de toerismebranche. TravelPro geeft aan dat organisaties als TUI, het World Travel & Tourism Council (WTTC) en Microsoft grote kansen zien in het gebruik van AI binnen deze sector. Zij geven aan dat de reis- en toerismesector actie moet ondernemen om de impact van AI te benutten. AI kan van cruciaal belang zijn bij het bevorderen van innovatie, duurzaamheid, productiviteit en een uitstekende klantervaring. Ook experts als Chris van Vleuten en Günter Exel (zie pagina 7) bevestigen dit beeld.

Een voorbeeld van AI in de kampeerbranche is de Camping Comfort-app. Een app die speciaal is ontwikkeld om ervoor te zorgen dat bepaalde processen binnen het managen van een camping efficiënter verlopen. Op die manier houdt het personeel tijd over voor andere zaken, zoals het verhogen van de gastvrijheid.

Sjoerd Botter is mede-ontwikkelaar van de CampingComfort-app en ziet grote voordelen aan de toevoeging van AI. ‘De app neemt al veel werk uit handen. Bijvoorbeeld door de mogelijkheid om informatie over de openingstijden van de campingwinkel, het zwembad of de receptie te communiceren. Of door het animatieprogramma van deze week te promoten. Campinggasten kunnen via de app ook hun broodjes bestellen en afrekenen of een bestelling doen bij het campingrestaurant. Ook is er de mogelijkheid om pushberichten te sturen naar alle gasten tegelijk. Sinds kort is er in de app een AI-assistent ingebouwd die de campingeigenaar kan helpen bij het maken van teksten voor zo’n bericht. En dat allemaal in de taal van de campinggast!’

AI kan ook ingezet worden bij de automatisering van reserveringen, het in- en uitchecken en onderhoud. Het is ook mogelijk om gepersonaliseerde accommodaties, activiteiten, restaurants of bezienswaardigheden in de buurt aan de bieden.

Daarnaast kan AI ondersteuning bieden bij de klantenservice, bijvoorbeeld door een automatisch antwoord te geven op (online) reviews van klanten, die zich zo altijd gehoord en gezien voelen. Dit is natuurlijk ook goed voor de reputatie van een camping.

Zo gebruikt u ChatGPT

ChatGPT is waarschijnlijk de bekendste AI-tool. Deze chatbot werd gelanceerd in november 2022 en is gespecialiseerd in het voeren van gesprekken met de gebruiker. Van het beantwoorden van complexe vragen tot het schrijven van teksten op basis van eigen input: ChatGPT geeft een uitgebreid en menselijk klinkend antwoord. De chatbot lijkt haast alwetend. Dat komt doordat het is getraind op basis van allerlei verschillende bronnen, verspreid over het gehele internet.

Deze kennis samen vormt het brein van ChatGPT. Het nadeel is dat dit brein soms niet helemaal actueel is, omdat het de actualiteit nog niet heeft kunnen verwerken. Het fijne van dit brein is dat de chatbot ook verschillende talen spreekt. Het maakt dus niet uit in welke taal er tegen de chatbot gecommuniceerd wordt. De input die aan ChatGPT gegeven wordt, wordt een prompt genoemd. Om relevante en kwalitatief hoogwaardige output te krijgen is het formuleren van een goede prompt erg belangrijk. Het is daarbij niet direct nodig om de betaalde versie van de chatbot aan te schaffen. De gratis versie, ChatGPT 3.5, volstaat prima.

Middels ChatGPT kunnen er teksten gemaakt worden die een camping kan gebruiken bij het promoten van bijvoorbeeld het nieuwe zwembad. Dit kan in alle gewenste talen en in alle gewenste schrijfstijlen. Het is belangrijk om in de prompt sturing mee te geven. Hoeveel woorden of tekens mag de tekst bevatten? Wat is de doelgroep? Zijn er specifieke kenmerken of onderdelen die uitgelicht moeten worden in de tekst, zoals het aantal glijbanen, of een speciaal deel voor peuters? De prompt kan er als volgt uitzien:

“Schrijf een tekst over een nieuw zwemparadijs op onze camping, [Naam camping]. De tekst moet ongeveer 200 woorden bevatten en is gericht op kamperende gezinnen. Het zwemparadijs heeft drie glijbanen, waarvan één glijbaan heel steil is. Ook is er een speciaal gedeelte voor peuters en kleuters met leuke speeltoestellen.”

ChatGPT genereert nu een tekst die aansluit op de prompt. Staan daar leuke stukken tussen, sla die dan op. De tekst kan daarna nog een keer gegenereerd worden. Zo wordt er binnen dezelfde criteria een andere tekst gemaakt. Doordat ChatGPT werkt op basis van voorspellingen, is geen enkele gegenereerde tekst hetzelfde. Eventueel is de prompt nog bij te werken met toevoegingen als “minder formeel”, “richt de tekst nu op tieners” of “zeg ook wat over onze wildwaterbaan in junglethema”.

Maak de tekst definitief voordat er opdracht gegeven wordt om de teksten te vertalen. Dit kan uiteraard ook via ChatGPT, met bijvoorbeeld deze prompt:

“Vertaal de volgende tekst naar [TAAL]. Maak er een goed lopende tekst van die mensen uit [LAND] begrijpen, Houd hierbij ook rekening met spreekwoorden en uitdrukkingen.”

Plak daar de definitieve tekst onder en gebruik dit als prompt voor de vertalingen. Dit kan herhaald worden voor alle vertalingen. Zorg er ten slotte voor dat er geen bedrijfsgevoelige informatie meegestuurd wordt in de prompt. ChatGPT registreert alle gesprekken en dus ook alle data dat het verwerkt, om op deze manier het brein te trainen. Dat betekent dat ChatGPT meegestuurde camping-informatie kan gebruiken in gesprekken met andere partijen.

AI op de camping: te vroeg of de perfecte timing?

Experts aan het woord

In de IT, financiële dienstverlening, communicatie en de zorg behoort het gebruik van AI tot de orde van de dag. Hoewel er verschillende toepassingen zijn voor de toerismebranche, wordt het hier nog niet op grote schaal ingezet. TravelPro geeft aan dat het WTTC en Microsoft waarschuwen dat de sector achterblijft bij andere consumentensectoren als het gaat om de adoptie van AI. Zij roepen de sector op tot een grotere integratie van dergelijke technologieën.

Uitdagingen die door ondernemingen in deze sector moeten worden overwonnen, zijn onder meer een tekort aan AI-geschoolde werknemers, een beperkte AI-infrastructuur en het ontbreken van een formele AI-strategie in veel bedrijfsplannen. TUI speelt hier bijvoorbeeld op in door werknemers trainingen in AI-gebruik aan te bieden.

ACSI sprak drie experts op het gebied van AI en vroeg hen naar hun mening over de inzet van AI op campings. Is het tijd om erin te gaan investeren, of is het beter om nog even af te wachten?

Chris van Vleuten is AI & Trendspecialist. Hij ziet grote kansen voor AI binnen de toerismebranche. ‘Modellen als ChatGPT zijn goed met teksten en vertalingen. Dit kan heel handig zijn om lange teksten snel samen te vatten of om een tekst te laten genereren en deze dan ook direct te laten vertalen. Het is een van de meest interessante toepassingen binnen de toeristische sector, omdat je hiermee alle bestaande taalbarrières definitief kunt wegnemen.’ Hij haalt een nieuw telefoonmodel van Samsung aan, waarin AI is ingebouwd die direct kan vertalen. ‘Als je iemand belt die in een andere taal spreekt, kan je het zo instellen dat jouw eigen stem direct wordt vertaald in de taal van de andere persoon. En dit vrijwel zonder vertraging.’ Naast het gebruik van AI voor tekst-, schrijf- en vertaalassistentie, ziet Van Vleuten ook kansen voor AI in de klantenservice, een effectievere marketing en een slimmer energiemanagement.

Thomas Buijtenweg, specialist in technologische ontwikkelingen en docent aan de Breda University of Applied Sciences (BUAS), plaatst een kanttekening. ‘Wacht maar even af totdat de AI-tsunami is uitgeraasd en ontwikkelingen wat meer zijn uitgekristalliseerd. Als je nu investeert in een AI-toepassing, dan kan dat over een jaar alweer achterhaald zijn. Bovendien liggen er voorstellen voor wet- en regelgeving die beperkend kunnen werken op diverse toepassingen. Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar gebruikmaken van menselijke profielen: dit is een ‘high risk’-activiteit als het gaat om privacywetgeving.’

Voor organisaties die al graag met AI aan de slag willen, heeft hij een tip. ‘Ik zou ervoor kiezen om voor de ontwikkeling van een AI-applicatie een samenwerkingsverband op te zetten. Dan hoef je niet elke keer opnieuw het wiel uit te vinden.’

De Oostenrijker Günter Exel, marketing-, web- en social media-consultant, ziet dat de toerismebranche zeker openstaat voor technische innovatie. Ook hij ziet grote kansen voor AI binnen de kampeersector. ‘AI kan campings op veel manieren helpen hun efficiëntie te verhogen en gasten een betere ervaring te bieden. AI-chatbots kunnen bijvoorbeeld het beantwoorden van klantvragen en het afhandelen van klachten automatiseren, wat niet alleen de klanttevredenheid verhoogt, maar ook kostbare tijd bespaart.’

Net als Van Vleuten wijst hij naar ChatGPT als waardevolle ondersteuning. ‘ChatGPT of Microsoft Copilot helpen bij het formuleren van efficiënte marketing- en social-mediateksten en maken het mogelijk om moeiteloos in verschillende talen te communiceren. AI kan helpen bij capaciteitsplanning door patronen in boekingsgegevens te herkennen en voorspellingen te doen. Daarnaast kunnen op AI gebaseerde tools marktanalyses uitvoeren en optimale prijspunten voorstellen om de winstgevendheid te maximaliseren.’

Exel adviseert bedrijven om het gewoon eens uit te proberen en op een laagdrempelige manier met AI te beginnen, bijvoorbeeld met ChatGPT. ‘Je zult je heel snel realiseren dat AI niet alleen een hulpmiddel is voor grote bedrijven of campings, maar ook kleine en middelgrote campings kan helpen tijd te besparen op standaardprocessen en strategische beslissingen te nemen.’

Is de kampeersector klaar voor AI?

Ondanks de vele mogelijkheden en de razendsnelle ontwikkeling die nu gaande is, staat AI eigenlijk nog deels in de kinderschoenen. Wat nu nieuw is, is binnenkort misschien al achterhaald. Alle processen laten automatiseren, van reserveringen tot onderhoud, is daarom waarschijnlijk geen goed idee. Daarnaast worden er continu persoonsgegevens verwerkt in de toerisme- en kampeerbranche. Omdat de richtlijnen omtrent privacy nog niet helemaal afgebakend zijn, moet hier zeer voorzichtig mee omgegaan worden.

Hoewel het ontwikkelen en implementeren van AI-applicaties een stevige kostenpost kan zijn, is het echter goed mogelijk om AI op een redelijk laagdrempelige manier in de zetten als ondersteuning van bepaalde processen. Zie AI dan ook vooral als een assistent, die helpt om sneller en efficiënter te werk te gaan. Een bak met honderden stagiaires die het werk eenvoudiger maakt.

Het gebruik van ChatGPT voor teksten en vertalingen kan bijvoorbeeld al een goede ondersteuning zijn voor campings die hun websites, nieuwsberichten of promoties graag in meerdere talen aan willen bieden. Ook voor campings die een effectievere klantenservice willen inrichten is er genoeg mogelijk. De kampeerbranche heeft in ieder geval alles in zich om sterk te kunnen profiteren van de AI-mogelijkheden en is er stap-voor-stap steeds meer klaar voor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *