Met tien miljoen dagrecreanten per jaar scoort Midden-Brabant nu al het hoogst als recreatieregio in Nederland. Over tien jaar moeten het er twintig miljoen zijn. En ruim de helft van die dagjesmensen wordt dan ook verblijfsrecreanten. Zij doen dit gebied voor enkele dagen aan, verleid door bestaande én nieuwe trekpleisters. De miljoenen nieuwe recreanten komen uit een internationaal wervingsgebied dat behalve de Benelux grote delen van westelijk Duitsland en noord-Frankrijk omvat – een gebied met 100 miljoen inwoners binnen een aanrijtijd van 3,5 uur per auto.
Dàt zijn de leisure ambities van Midden-Brabant. Om het zover te brengen, worden enkele nieuwe, internationale attracties met de allure van Efteling en Beekse Bergen gehaald en bestaande tot uitbreiding en vernieuwing aangezet. Daarnaast worden nieuwe kleinere attracties en evenementen gevestigd. Om de veel grotere groep verblijfstoeristen te accommoderen, wordt het aantal ‘verblijfsbedden’ in de regio verdubbeld tot 15.000. De omzet in de vrijetijdseconomie neemt zo toe van 900 miljoen tot 1,5 miljard euro per jaar. De werkgelegenheid groeit met 10.000 tot 35.000 voltijdsbanen en de nieuwe investeringen in de regio stijgen tot een miljard euro.
‘Dreamport Brabant 2025’
Dit zijn de kerngegevens van het leisure groeiplan voor de Brabantse regio, dat op 17 oktober is aangeboden aan gedeputeerde Bert Pauli (economische zaken) van de provincie Noord-Brabant. Onder de werktitel ‘Dreamport Brabant 2025’ schetst de Leisure Boulevard (het samenwerkingsverband van overheden, ondernemers en onderwijsinstellingen) voor de komende tien jaar een expansie van de verblijfsrecreatie in het Hart van Brabant, die uitstralingseffecten voor de gehele provincie zal hebben.
Grotere bestedingen per gast-uur, hoger rendement
Doordat zij langer in het gebied verblijven, zullen verblijfsrecreanten meer trekpleisters bezoeken en daar gemiddeld korter verblijven dan nu. Daardoor nemen de bestedingen per gast-uur en dus het totaal van de bestedingen toe. Hoger rendement en meer ruimte voor investeringen en innovatie liggen dan in het verschiet. Naast de bijdrage aan de vrijetijdeconomie is hiervan tevens een grote bijdrage aan het algemeen belang te verwachten. Veel gebiedsgebonden werkgelegenheid, hogere rendementen op investeringen en dus een grotere waarde van het onroerend goed, een stijgende grondprijs (exploitatieverbetering gemeenten) en de instandhouding van algemene voorzieningen voor de inwoners worden hiermee geaccommodeerd.
Pauli: de motor voor de vrijetijdseconomie
‘Een prachtige ambitie, die helemaal past in de Agenda van Brabant’, zo zei Pauli bij de aanbieding. ‘Daarmee profileert de regio Midden-Brabant zich als motor van de Vrijetijdseconomie. De initiatieven harmoniëren met de plannen rond vrijetijdseconomie die we met Provinciale Staten aan het ontwikkelen zijn.’
Meer informatie: www.midpointbrabant.nl