Bioscoopketen Kinepolis ziet bioscoopbezoek weer aantrekken

In de eerste jaarhelft van 2022 ontving internationale bioscoopketen Kinepolis vijf keer meer bezoekers dan in de eerste helft van 2021, of 77,2% van de bezoekers ten opzichte van dezelfde periode in 2019. In het eerste kwartaal van 2022 bleven o.a. de Nederlandse bioscopen gesloten tot eind januari. In het tweede kwartaal waren alle bioscopen vrij van maatregelen.

Kinepolis – Mall of the Netherlands, Leidschendam

Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die Kinepolis vandaag publiceerde. Kinepolis exploiteert wereldwijd 107 bioscopen, waarvan 20 in Nederland en 11 in België.

Omzet per bezoeker blijft hoog

De gemiddelde verkoop per bezoeker bleef hoog, dankzij een hoge vraag naar beleving en premium producten, wat leidde tot een sneller herstel van de bezoekergerelateerde omzet ten opzichte van de bezoekers.

De opbrengsten uit de verkoop van dranken en snacks (In-theatre sales, ITS) stegen met 551,4% ten opzichte van het eerste semester van 2021, tot € 70,9 miljoen. De ITS-opbrengsten per bezoeker stegen met 20,3% (exclusief home delivery opbrengsten), dankzij een stijging van de ITS-opbrengsten per bezoeker in nagenoeg alle landen.

De uitvoering van het Entrepreneurship plan droeg sterk bij tot het herstel van het operationeel resultaat en de ontwikkeling van het productaanbod. De herwonnen financiële slagkracht zal Kinepolis toelaten verder in te zetten op externe expansie en de premiumisatie van haar aanbod.

Innovatie en vernieuwing

Na uitgebreide tests, selecteerde Kinepolis EIKONA Cinema Solutions, een Europese leider in cinema software, voor de uitrol van EIKONA Cinema Manager in al haar Europese bioscopen. Het product werd getest in Kinepolis Schaffhausen sinds mei 2019 en in de drie Luxemburgse bioscopen sinds juni 2021. Het EIKONA Cinema Manager TMS systeem zal in september uitgerold worden in Nederland, in oktober in België, gevolgd door Franse en Spaanse bioscopen in 2023. Het nieuwe systeem zal Kinepolis onder meer toelaten op een georganiseerde manier content in de preshow af te stemmen op haar doelgroepen en ook het energiemanagement van haar projectoren te optimaliseren.

Over de tweede jaarhelft wordt in het halfjaarverslag nog weinig vermeld. De zomervakantie startte veelbelovend, maar werd vervolgens geplaagd door de hittegolf.

Meer informatie: www.kinepolis.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *