Binnenlandse hotels populair bij helft Nederlanders

Meer dan de helft (52%) van de Nederlanders heeft in de afgelopen drie jaar overnacht in een hotel in eigen land. Van der Valk en Fletcher Hotels domineren de markt. Bezoekers verblijven het langst bij Enjoyhotels. Bijna één op de vijf (17%) hotelbezoeken is zakelijk. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.

Fletcher Ameland (foto door Fletcher)

In het onderzoek werden 22 Nederlandse hotelketens onder de loep genomen. Deze ketens werden vergeleken op de thema’s Reclame, Naamsbekendheid, Keuzeredenen, Bezoek, Besteding, NPS en Loyaliteit.

Van der Valk en Fletcher Hotels domineren

Meer dan de helft (52%) van de Nederlandse volwassenen bezocht de afgelopen drie jaar minstens één hotelketen. Dat zijn bijna 7,6 miljoen Nederlandse bezoekers die samen goed zijn voor bijna 27,2 miljoen hotelbezoeken. Van der Valk en Fletcher Hotels domineren de markt. Maar liefst 27% van de bevolking verbleef bij Van der Valk, gevolgd door Fletcher Hotels met 22%. NH Hotels, ibis en Bastion Hotels maken de top vijf compleet.

Langste verblijfsduur bij Enjoyhotels

Hotelbezoekers verblijven gemiddeld 1,8 nachten bij een hotelketen. Bezoekers verblijven gemiddeld het langst bij Enjoyhotels (4,1). Corendon Hotels volgt met een gemiddelde verblijfsduur van 3,5 nachten. Bezoekers verblijven ook relatief lang bij Stayokay (2,0), Westcord Hotels (1,9) en Bilderberg (1,9). Long stay bezoekers werden al van tevoren uit het onderzoek gefilterd om de cijfers niet te vertroebelen.

17% van alle bezoeken is zakelijk

Maar liefst 83% van alle hotelbezoeken in Nederland is privé en 17% is zakelijk. Bij Hampshire Hotels is ruim de helft (52%) van de bezoeken zakelijk. Verder is het percentage van zakelijke bezoeken ook relatief hoog bij Postillion Hotels (41%), Mercure (40%), NH Hotels (32%) en Leonardo Hotels (32%).

Hotelketens met de meeste privé bezoekers zijn: Enjoyhotels (99%), Corendon (98%), WestCord Hotels (92%), ibis Budget (92%) en Fletcher (91%).

Bron en meer informatie: www.multiscope.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *