In het Benchmarkonderzoek Nederlandse Hotelketens van onderzoeksbureau Multiscope behalen de Bilderberg hotels de hoogste Netto Promotor Score (NPS) van +77. De gemiddelde NPS van de 35 grootste Nederlandse hotelketens ligt op +49.
De Europese Net Promoter Score (NPS)1 meet de bezoekerstevredenheid. Respondenten kregen de vraag: “Op een schaal van 0 tot 10, hoe waarschijnlijk is het dat je het hotel zou aanraden aan vrienden of collega’s?’ Een hogere NPS betekent dat de bezoekers sneller een keten zullen aanraden aan anderen.
Twee hotelketens met een negatieve NPS
Op twee hotelketens na hebben alle ketens een positieve NPS. Bilderberg is de hotelketen met de hoogste NPS (+77), gevolgd door Van der Valk (+73). WestCord Hotels (+68), Carlton (+68) en Mercure (+60) maken de top vijf compleet. Campanile (-14), ibis budget (-1), ibis (+11), Bastion Hotels (+20) en Postillion Hotels (+26) hebben de laagste NPS.
Bilderberg trots op de hoge waardering
“Enorm trots dat we zo worden gewaardeerd door onze gasten,” aldus Arlette Gilbert, commercieel directeur van Bilderberg. “Het is een mooie erkenning voor alle collega’s bij Bilderberg die aandacht geven aan de gast tot kunst verheffen. Het is fijn om te horen dat Bilderberg graag aanbevolen wordt bij vrienden of collega’s.
“Dat we de hoogste NPS krijgen van alle hotelketen in Nederland, bevestigt onze positie in de leisuremarkt als hotelcollectie waar gasten graag een mooi weekend beleven. We blijven investeren in onze hotels en onze teamleden, zo zijn onlangs het Bilderberg Europa Hotel in Scheveningen en Bilderberg Hotel De Keizerskroon in Apeldoorn ingrijpend vernieuwd.”
Positief verband tussen besteding en NPS
Hotels zoals Bilderberg, Van der Valk en WestCord Hotels, waar bezoekers gemiddeld meer uitgeven, krijgen de hoogste NPS. Aan de andere kant ontvangen hotels waar bezoekers relatief minder uitgeven, zoals ibis, ibis budget en Campanile, elk een lagere NPS. Enkele uitzonderingen hierop zijn Mercure, Golden Tulip, Hampshire Hotels en Stayokay. Ondanks lagere kosten bij een bezoek behalen deze ketens een bovengemiddelde NPS.
De NPS resultaten over de 35 hotelketens uit de Nationale Benchmark Hotelketens; een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, overnachting, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor hotelketens. In het onderzoek zijn 5.914 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Meer informatie: www.multiscope.nl