Bijna 1,9 miljoen bezoekers voor de Zaanse Schans in 2015

In 2015 is de Zaanse Schans bijna 1,9 miljoen keer bezocht. De bezoekersaantallen zijn daarmee met 20% gestegen ten opzichte van 2014. Hiermee volgen de bezoekersaantallen de trend in de metropoolregio Amsterdam, waarbij sprake is van een sterke stijging van het bezoek in de afgelopen jaren.

De Zaanse Vlootschouw tijdens Sail 2015 was één van de drukste dagen qua bezoek in 2015
De Zaanse Vlootschouw tijdens Sail 2015 was één van de drukste dagen qua bezoek in 2015

De meeste bezoekers kwamen in de periode april t/m september, daarbij zijn november, december, januari en februari rustige maanden. De drukste dagen zijn gemeten tijdens de meivakantie, het weekend van het Bloemencorso in de Bollenstreek, Pasen en Pinksteren. Ook zaterdag 22 augustus 2015 was een topdag, waarbij naast de traditionele Folkloredag ook de Zaanse Vlootschouw tijdens Sail 2015 werd gehouden. Dit spektakel trok ongeveer 15.000 bezoekers naar de Zaanse Schans.

Het aandeel bezoekers uit Noord/West-Europa is toegenomen van 25% naar 29% ten opzichte van 2013, het jaar waarin het laatste passantenonderzoek plaatsvond. Deze stijging volgt de trend die waargenomen wordt in de regio Amsterdam. Het aandeel bezoekers uit Rusland/Oekraïne nam juist flink af, ook het aandeel bezoekers uit Azië nam wat af. De meeste bezoekers kwamen in 2015 ondanks de daling uit China/Taiwan/HongKong. De Zaanse Schans verwelkomde zo’n 450.000 bezoekers uit deze landen. Het aandeel Nederlandse bezoekers bleef constant op 14%, waarbij de meeste Nederlandse bezoekers uit de regio Amsterdam kwamen.

bezoekers komen uit de hele wereld.
bezoekers komen uit de hele wereld. De cijfers komen van bureau Strabo, die in 2015 een passantenonderzoek heeft uitgevoerd in opdracht van Stichting de Zaanse Schans. Het volledige rapport van het passantenonderzoek van Strabo komt in de lente van 2016 beschikbaar.

 

Opmerkelijk is dat steeds meer jongeren, vooral uit Azië, de Zaanse Schans bezoeken. Het aandeel jongeren (jonger dan 35 jaar) is gestegen van 35% naar 41%. Bezoekers zijn langer gebleven op de Zaanse Schans. De bezoekduur steeg met zo’n 14% naar gemiddeld 132 minuten.

Het aantal mensen dat met het openbaar vervoer de Schans heeft bezocht is gestegen, met name door een stijging in het gebruik van busvervoer. Dit is te wijten aan het succes van de Industrial Heritage Line die rechtstreeks van Amsterdam Centraal naar de Zaanse Schans rijdt. Stichting de Zaanse Schans heeft in samenwerking met Connexxion en Amsterdam Marketing, als onderdeel van het project “Amsterdam Bezoeken Holland Zien”, deze busverbinding extra gepromoot. Het aandeel mensen dat met een touringcar de Schans bezocht is juist gedaald.

Bezoekers, met name die uit het buitenland, bezoeken de Zaanse Schans om een echte molen te zien en om het typisch Hollandse landschap te ervaren. De molens zijn ook veruit de populairste bezienswaardigheid. De bezoekers waarderen de Zaanse Schans met een 8,4, hetzelfde cijfers als in 2013. Met name het gastheerschap en de verzorging van het gebied worden hoog gewaardeerd. Een deel van de bezoekers ervaart de drukte (veel toeristen) als negatief. Maar liefst 97% van de bezoekers beveelt de Zaanse Schans aan voor een bezoek.

Nieuw masterplan
De toenemende bezoekersaantallen en de verwachtingen hieromtrent, die een verdere stijging van de bezoekersaantallen impliceren, hebben Stichting de Zaanse Schans ertoe bewogen om een Masterplan 2030 op te stellen voor de Zaanse Schans. De stichting werkt hierin samen met de gemeente Zaanstad. In juni 2016 zal het Masterplan gereed zijn. Op de korte termijn werkt de stichting aan het uitbreiden van de parkeercapaciteit en het beter sturen van bezoekers over het gebied.

Op 13 januari is er een startbijeenkomst waar de betrokkenen starten met een rondleiding en geïnformeerd worden over de plannen.

Meer informatie: www.dezaanseschans.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *