Het Recreatieschap Drenthe nam woensdag 67 bestuurders mee op inspiratiedag langs succesvolle recreatiebedrijven. Van wethouders tot raadsleden en toeristische ambtenaren uit Drenthe en Ooststellingwerf: iedereen zag met eigen ogen hoe de vrijetijdseconomie de lokale economie en leefbaarheid versterkt.

Recreatie en toerisme brengen Drenthe veel voorzieningen en vormen daarmee een sociale en dynamische economische motor. Bezoekers zorgen voor werkgelegenheid, houden dorpsvoorzieningen in stand en versterken de leefbaarheid. Dat werd tijdens de jaarlijkse bestuursexcursie van het Recreatieschap Drenthe duidelijk zichtbaar. De organisatie fungeert voor de deelnemende gemeenten als ‘spin in het web’ in de vrijetijdssector.
De excursie voerde langs vier toonaangevende bedrijven: De Bonte Wever in Assen, Vakantiepark Cnossen in Nietap, Camping & Restaurant De Drie Provinciën in Een-West en Breeland Recreatie in Annen.
Toerisme werkt door in de regio
Bij De Drie Provinciën werd zichtbaar hoe breed het effect van recreatie reikt. “Door onze goed bezette camping merken ook de kampeerhal, supermarkt, fietsverhuurder en stalletjes langs de weg meer klandizie,” zeggen eigenaren Brigitte Koninga en Ronald Boels. “Onze gasten wisselen tips uit en trekken eropuit, waardoor ze ambassadeurs worden voor de hele regio.”
De camping profileert zich bewust als adult-only en trekt daarmee vooral vitale 50-plussers aan. “Senioren hebben meer tijd, vaak een ruimer budget dan een jongere generatie en waarderen het gemoedelijke karakter van Drenthe,” legt Koninga uit. De camping is uitgeroepen tot mooiste charmecamping van Nederland, een bevestiging dat het concept aanslaat en de idyllische omgeving geliefd is.
Gerichte marketingstrategie
Marketingstrateeg Yvonne Cornax van Marketing Drenthe haakte daarop in: gezinnen blijven belangrijk, de provinciale campagnes richten nu zich steeds vaker op stellen vanaf 35 jaar. “Zij reizen buiten de schoolvakanties, besteden royaal en geven zo direct een impuls aan de lokale economie.” Door deze doelgroep centraal te zetten, ontstaat het Libelle-effect: ook stellen in de veertig, vijftig en zestig herkennen zich in de boodschap en voelen zich aangesproken.
Voorziening voor heel de regio
Na een wandeling over de parkachtige camping genoten de bestuurders van een lunch bij het restaurant van De Drie Provinciën, dat inmiddels drie keer de ACSI Award voor Beste Campingrestaurant won. “Wij geloven in betaalbaar bourgondisch eten: ruime porties en herkenbare smaken,” zegt Boels. “Dankzij de omzet uit het kampeerseizoen kunnen we ons vaste team het hele jaar door in dienst houden. Dat zorgt voor continuïteit en kwaliteit, zowel in de keuken als in de bediening. Ons team is goed op elkaar ingespeeld en een vaste waarde voor ons bedrijf én onze gasten. Veel gasten vinden het prettig om bekende gezichten terug te zien, dat geeft een vertrouwd gevoel.”
De excursie liet zien dat recreatie en toerisme niet alleen levendige bedrijven opleveren, maar ook bijdragen aan werkgelegenheid, leefbaarheid en voorzieningen in de hele regio. Precies dat was de doelstelling van deze inspiratiedag: bestuurders met eigen ogen laten ervaren hoe de vrijetijdseconomie een aanjagende kracht vormt voor Drenthe.
Daarmee sluit de dag naadloos aan bij de reden waarom het Recreatieschap Drenthe ooit is opgericht: gemeenten bundelen hun krachten om samen sterker te staan in recreatie en toerisme – en zo te zorgen voor toekomstbestendige voorzieningen en economische vitaliteit.
Meer informatie: