Met de campagne ‘Bourgondisch genieten in het Hart van Europa’ wil de Euregio met Belgisch Limburg, Luik en Nederlands Zuid-Limburg hun culinaire en toeristische troeven promoten.
Loonse stroop, kaas uit Herve of zuurvlees uit Zuid-Limburg, het zijn maar enkele van de 40 streekproducten die door de toeristische diensten van Belgisch Limburg, Luik en Nederlands Zuid-Limburg geselecteerd werden om de authenticiteit, kwaliteit, kleinschaligheid en uniciteit van de Euregio in de kijker te zetten. Want als er iets is wat deze regio tussen Hasselt, Luik en Valkenburg typeert dan is het de veelheid aan culinaire en toeristische mogelijkheden. Daarom zal de komende maanden een externe communicatiecampagne ontwikkeld worden onder de noemer ‘Bourgondisch genieten in het Hart van Europa’.
Deze houdt ondermeer de productie van een mobiele site, de ontwikkeling van een aantal communicatietools (routekaarten, placemats, bierviltjes,…), alsook het opzetten van een PR- en social mediacampagne in. Op die manier wensen de drie betrokken toeristische organisaties Toerisme Limburg vzw, Fédération du tourisme de la Province de Liège en Stichting VVV Zuid-Limburg de Belgische en Nederlandse toerist warm te maken voor een meerdaagse culinaire en toeristische beleving in Het Hart van Europa.
De Euregio is een grensoverschrijdend samenwerkingsverband van gebieden die binnen de Europese Unie liggen. Door heel Europa bevinden zich dergelijke Euregio’s. Eén van de belangrijkste Euregionale gebieden is dat van de Belgische provincies Limburg en Luik en het Nederlandse Zuid-Limburg. Dit gebied is historisch gezien een kruispunt van culturen. Niet toevallig werd in Maastricht in 1992 het EU-verdrag ondertekend dat de grondslag vormde van onze huidige Europese Unie.
Maar meer nog dan een gemeenschappelijk verleden, onderscheidt deze regio zich ook op culinair vlak. De rijke ondergrond zorgt voor een diversiteit aan gewassen die op haar beurt een uniek pallet aan streekproducten heeft voortgebracht. Waar anders kan men zowel wijn verbouwen als bier brouwen, jenever en whisky stoken als stroop, chocolade en kaas produceren?
Economische meerwaarde creëren
Het is deze culinaire diversiteit die de drie betrokken toeristische organisaties in de kijker wensen te zetten. Dit met de bedoeling om toeristen vanuit gans de Benelux te overtuigen om een paar dagen van de Euregio te komen proeven. Iets wat op zijn beurt zal resulteren in een economische meerwaarde voor een regio die het op dat vlak zwaar te verduren heeft en waar de natuurlijke troeven meer dan ooit uitgespeeld moeten worden.
Innovatieve campagne met mobiele site
Onder de noemer ‘Bourgondisch genieten in het Hart van Europa’ zal er een externe communicatiecampagne ontwikkeld worden die er niet alleen op gericht is om de visibiliteit bij de streekproducenten en aanverwante partners (logieuitbaters en restaurateurs), maar ook de naamsbekendheid van het Hart van Europa als onderscheidende regio te verhogen. Naast een aantal communicatietools (o.a. routekaarten, placemats, bierviltjes, vlaggen,….) zal er ook een PR- en social mediacampagne opgezet worden. Dit in eerste instantie om de mobiele site te promoten die speciaal ontwikkeld wordt in het kader van deze opdracht. Via deze mobiele site vindt men inspirerende filmpjes terug over de verschillende streekproducenten en de toeristiche beleving in deze regio, alsook een routekaart en meer praktische info om een bezoek zo vlot mogelijk te laten verlopen. Dankzij het gebruik van QR-codes op de verschillende communicatiedragers zal men zeer eenvoudig op deze mobiele site kunnen inloggen. Op deze innovatieve manier willen de partners de streek en haar culinaire diversiteit promoten bij een doelgroep die steeds meer gebruik maakt van mobiele applicaties en smartphones.
Meer informatie: http://vakantieinhethartvaneuropa.eu/