• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Top 50 dagattracties
  • Zoeken

ANWB Verkiezing ‘Mooiste Vestingstad van Nederland’ genereert content

14 mei 2021 by Redactie 2 Reacties

In 2021 is de ANWB opnieuw een verkiezing begonnen. Ditmaal draait het om de titel ‘Allermooiste vestingstad van Nederland’ Tot 15 april kon gekozen worden uit een longlist van 40 stadjes met een vesting. Dat is een schifting uit 160 vestingstadjes. Het fenomeen verkiezing blijkt een successtory te zijn voor de ANWB.

Door harde criteria als ‘beschermd stadsgezicht’, niet meer dan 40.000 inwoners, duidelijke stedelijke structuur en de recreatieve mogelijkheden, zijn er een groot aantal afgevallen. Per provincie zijn meerdere stadjes geselecteerd waarop gekozen kon worden. Daartussen zitten grote kanshebbers zoals Coevorden, Elburg, Bourtange. Enkhuizen, Kampen, Oudewater, Veere en Brielle.

De uitslag van de verkiezing ( onder haar leden) moet in oktober een shortlist van 5 vestingstadjes opleveren. De deskundige jury, bestaande Maarten van Rossum(historicus) en Marieke Haafkens (Eropuit), bepaalt uiteindelijk hoe de top 5 eruit ziet. Vijftig vestingstadjes zullen ieder geval opgenomen worden in een nieuw boek van de ANWB en van de top 5 komt weer een reportage in het ledenmagazine De Kampioen.

Succesvolle campagne in 2020

Vorig jaar (2020) organiseerde de ANWB nog de titelstrijd ‘Allermooiste dorp van Nederland’. Het leidde tot een nek-aan-nekrace tussen Winsum in Friesland,  Elsloo in Limburg, Oisterwijk in Brabant, Hollum in Friesland en Urk in Flevoland. Winsum is uiteindelijk winnaar geworden. De jury die het eindoordeel velde, bestond toen uit Wim Daniӫls (auteur), Jaap-Evert Abrahamse (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed) en Marieke Haafkens (Eropuit). Het mondde uit in de onder meer de publicatie van het boek  ‘De Allermooiste Dorpen van Nederland’.

Slim marketingconcept

Bekeken vanuit een marketingperspectief zit het ‘marketingconcept’ van deze ANWB verkiezingen slim in elkaar. Vanaf het begin 2020 is met name door regionale media geprobeerd de publieke opinie te mobiliseren om te stemmen op plaatsen in hun verschijningsregio. Bijvoorbeeld Het Dagblad van het Noorden dat op 7 april aandacht vroeg voor de nominatie van Coevorden, Bourtange en Delfzijl. Hetzelfde geldt respectievelijk voor Enkhuizen, Sittard, Buren en Culemborg via hun streekgeboden media. Met deze publicatie doet Pretwerk.nl daar vrolijk aan me. Zo zijn er zeker nog meer voorbeelden te vinden.

Maar de genoemde aanpak leidt onder meer ook  tot ‘scheve ogen’. Waarom is onze stad niet genomineerd? Met die vraag zat het stadje IJsselstein. Dat liet het weten via regionale media als ‘Zenderstreeknieuws’ Men vroeg zich af waarom zij niet genomineerd waren.

Jan Mueters, stadsgids van het Limburgse ministadje Stevensweert ziet de bui al hangen. “De grotere vestingsteden hebben door het inwoneraantal meer invloed. De kleinere stadjes zoals wij, vallen waarschijnlijk uit de boot”. Hij vertelt dat Stevensweert eveneens via de lokale media ingezet heeft op het vragen van aandacht voor de verkiezing, maar dat natuurlijk grote broer Sittard veel meer mogelijkheden heeft.

Waarom wordt de titel ‘Allermooiste vestingstad’ belangrijk gevonden?

De impact die een verkiezing heeft op het imago van je stad is fors. Er komt een grote reportage in het grootste blad van Nederland en er wordt een beschrijving opgenomen in het boek. Bovendien ontstaat er een sneeuwbaleffect via de media wanneer je stad tot winnaar wordt uitgeroepen. Anders gezegd:  het toerisme wordt erdoor bevorderd. Dat is goed voor de hotels, restaurant en andere verblijfsaccommodaties.

Tenslotte is de strijd nog niet gestreden en liggen ervolop  kansen. Volgens de ANWB gaat het er om “om vestingsteden onder de aandacht te brengen omdat het hele bijzondere plekken zijn in Nederland die niet bij iedereen bekend zijn. Het gaat er vooral om de kleinere steden, pareltjes waar het niet zo druk is. En waar je de historie aan den lijve ondervindt.’

ANWB en toeristische publicaties

De ANWB is met circa 4,5 miljoen leden de grootste vereniging van Nederland. Het verenigingsblad De Kampioen is logischerwijs dan ook het  blad met de hoogste oplage. Nog niet zo lang geleden was de ANWB ook de grootste uitgever. Het is in het digitale tijdperk niet gemakkelijk om een uitgeverij met bijvoorbeeld special interest bladen of boeken over toerisme in de lucht te houden. 

Meer informatie: www.anwb.nl/eropuit/nieuws/2021/februari/vestingstedenverkiezing

Met dank aan (auteur): Frits van Wolveren, freelance redacteur in recreatie en toerisme.

Categorie: Recreatie actueel Tags: anwb, dmo, marketing, publiciteit

Lees Interacties

Reacties

  1. D. W Wieringa zegt

    4 juli 2021 om 19:26

    Wat een schandaal; niet Winsum Friesland maar Winsum Groningen is het mooiste dorp, dit is een grote blunder. De eerste bezoekers aan ons mooiste dorp kwamen uit Winsum, Friesland. Zij vonden ons Winsum ook erg mooi! Gelukkig.

    Beantwoorden
    • Jelly Alt-Riemsma zegt

      18 september 2021 om 00:36

      Precies D.W. Wieringa, zo dacht ik als Winsum Groningen inwoner ook. Hoe kan dhr. Van Wolveren hier nu zich zo in vergissen. Voortaan ff dubbelcheck de volgende x!

      Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Productnieuws

Webinar: Haal meer uit Google’s nieuwe feature ’things to do’ (aanraders)

Stroopwafelshop & vendingmachine met beleving voor toeristische locaties

Vakantiebeurs maakt werk van Nederland Vakantieland

Recreatie Vakbeurs organiseert nieuw 2-daags event in Gorinchem: Recreatie Next Level

Nieuwe technieken toveren stad (Sydney) om naar immersive expositieruimte

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Agenda

jun 12
12 juni - 13 juni

Seli Show (indoor entertainment)

jun 13
13 juni om 10:00 - 15 juni om 19:00

Provada (vastgoedbeurs)

jun 15
15 juni - 17 juni

Ecsite conference (science centers)

jun 15
08:30 - 17:30

NIMA Marketing Day

jun 22
Gehele dag

Nationaal Fietscongres

Bekijk kalender

Recente reacties

  • Ferdi op Campings over hun manier van omgaan met het aanhoudende personeelstekort
  • Ton op Camping Groene Eiland overgenomen door Capfun
  • Peter Wijnen op Vakantiebeurs maakt werk van Nederland Vakantieland

Secundaire Sidebar

Insight

Ons natuurbeeld verschuift en dat geeft frictie

Energieverbruik daalt met ruim 30% door verbruik van kampeerders te meten

Lessen vanaf Google Travel EMEA Summit 2023

Kidults: Speelse volwassenen spelen hun eigen spel

Welke rol speelt speelgoed in de recreatiesector?

Lees meer over Insight »

Kennispartners

Kruidenier

Goud in Handen

Insiders

BCE leisure

ANWB

Top Animation

RED online marketing

Countus

CampPlus

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Ginder

ACSI

Recreatheek

Parkvakanties

Speelplan

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Pretwerk · Site door: buro KREAS