Bijna 1 op de 3 Nederlanders is van plan de vakantie aan te passen door de stijgende prijzen. Zij vermijden dure vakantielanden, gaan op een ander moment of minder vaak op vakantie. Dat blijkt uit een vakantieonderzoek door ANWB. Hoewel het overgrote gedeelte van de Nederlanders vakantieplannen heeft, blijft 15% dit jaar thuis vanwege financiële beperkingen, een voorkeur om thuis te blijven of vanwege gezondheid.
Redactie Pretwerk: Eerder al over dit onderwerp geschreven
- Eerder deze week verscheen een onderzoek van NBTC naar vakantieplannen door Nederlander. Ook daaruit kwam naar voren dat de prijsverhogingen zorgen voor een verschuiving in vakantiekeuzes. Marlotte Jansen van het NBTC gaf tijdens haar presentatie op de Vakantiebeurs aan dat de consument meerdere opties heeft: o.a. minder op vakantie, korter op vakantie, andere bestemmingen of minder luxe accommodaties.
- Ook de Zoover Vakantiemonitor concludeerde onlangs dat 15% van de Nederlanders dit jaar minder op vakantie gaat ten gevolge van de prijsverhogingen.
De grootste groep Nederlanders verwacht tussen de 1.000 euro en 2.000 euro per persoon over heel 2025 aan vakantie(s) uit te geven. Daarnaast verwacht 38% meer of veel meer uit te geven dan in 2024, terwijl 44% denkt hetzelfde bedrag te besteden.
Ruim een kwart van de vakantiegangers heeft al een vakantie geboekt. De belangrijkste criteria bij het kiezen van een vakantie zijn de bestemming (76%), de accommodatie (57%), het budget (54%) en het weer (42%). Zo’n 25% van de Nederlanders ervaart druk om tijdig te boeken, omdat steeds meer vakantiegangers vroeg boeken.
1 op de 8 Nederlanders geeft aan dat klimaatverandering (extreme temperaturen, stormen en overstromingen) grote invloed heeft op de vakantiekeuze dit jaar, zij kiezen voor bestemmingen met een stabieler klimaat.
Kwart gaat twee tot drie weken
Ruim 4 op de 10 Nederlanders plannen dit jaar een lange vakantie van 8 t/m 14 dagen en een kwart gaat twee tot drie weken. Vakantiegangers kiezen als langste vakantie in het jaar met name voor een huisje of camping in het buitenland of een strandvakantie. Tijdens de lange vakantie zijn het vliegtuig en de auto de meest gekozen vervoermiddelen, gevolgd door de trein.
Voor korte vakanties zijn mei en oktober de populairste maanden. In deze maanden kiest de helft van de Nederlandse vakantiegangers voor een huisje, camping of een stedentrip in eigen land. Een derde kiest voor een stedentrip in het buitenland.
Gen Z vliegt vaker voor een lange vakantie (62%) dan 30-plussers (46%)
Voor reisinspiratie wordt bij de groep van 19 t/m 30 jaar – grofweg Generatie Z – veel meer gebruik gemaakt van sociale media (61%), reviews (55%) én vrienden/familie (69%). Azië is bij Generatie Z een geliefde bestemming, met ruim 21% van de jongeren die van plan is om naar dit continent te reizen, waarbij Thailand en Japan favoriet zijn. Onder de 30-plussers is ruim 11% van plan om naar Azië te reizen. Generatie Z verwacht ook vaker in het vliegtuig te stappen: 62% verwacht voor de lange vakantie het vliegtuig te pakken, terwijl dit bij 30-plussers 46% is.
Bron en meer informatie: www.anwb.nl