ANWB en TSC (Zwitserland) nemen belang in campingplatform Pincamp (ADAC)

De drie grootste mobiliteitsclubs in Duitsland, Nederland en Zwitserland bundelen hun krachten om hun digitale kampeeractiviteiten uit te breiden. Vanaf januari 2024 zullen ANWB en TCS deelnemen als aandeelhouders in de nieuwe entiteit PiNCAMP GmbH, voorheen ADAC Camping GmbH. Als onderdeel van de transactie investeren de drie aandeelhouders 6,6 miljoen euro in de verdere internationalisering van PiNCAMP.

Uwe Frers (ADAC) en Jaap van der Linden (ANWB) bezegelen de samenwerking (foto: Richard Otten – TOP Animation)

In mei 2024 wordt de bestaande campingportaaltechnologie van anwbcamping.nl vervangen door de portaltechnologie van PiNCAMP, de domeinnaam anwbcamping.nl blijft behouden. Met directe toegang tot 27 miljoen leden van de automobielclubs biedt PiNCAMP het grootste bereik onder Europese kampeerders naar campings.

Het samenvoegen van de kampeeractiviteiten van alle drie automobielclubs levert waardevolle voordelen op voor de camping partners. Duitse, Nederlandse en Zwitserse kampeerders brengen jaarlijks meer dan 130 miljoen nachten door op campings. Door een gemeenschappelijk portaal te creëren op de drie verschillende domeinen anwbcamping.nl, pincamp.de en pincamp.ch, levert de nieuwe PiNCAMP GmbH campings ongeveer 30% van de vraag van de totale markt vanuit een vertrouwde bron. Binnenkort zullen er ook landversies van PiNCAMP in het Engels, Frans en Italiaans volgen. Deze vereenvoudiging vergemakkelijkt processen en verlaagt de administratieve kosten voor campings. Vanwege de verschillende vakantieperiodes in de drie landen zorgt PiNCAMP ook voor een gelijkmatiger
gebruik van de campings, vooral in het laagseizoen.

Wat zijn de strategische beweegredenen voor deze beslissing?

Een antwoord op deze vraag wordt gegeven op de website van Pincamp: “De consolidatie van de kampeerbranche zal de aankomende jaren naar verwachting versnellen. Grote internationale bedrijven, gedreven door miljarden aan privégelden en investeringsfondsen, proberen dominante posities in de sector te claimen. Het zal daardoor voor individuele lokale of nationale kampeerbedrijven steeds moeilijker worden om te overleven ten tijde van steeds heviger wordende concurrentie.

ADAC, ANWB en TCS zijn al ruim 70 jaar actief binnen de kampeerbranche. Deze organisaties onderkennen sinds jaar en dag het belang van kamperen en hebben vanaf het begin de groei in de branche ondersteund. De zusterclubs werken daarin ook al tientallen jaren samen, met nauw contact met camping ondernemers als drijfveer. Door de organisatiestructuur zijn bedrijfsonderdelen van ADAC, ANWB en TCS niet te koop, ongeacht de hoogte van een mogelijk aanbod.

Indien ADAC, ANWB en TCS de kampeerindustrie ook in de toekomst volledig willen blijven ondersteunen, zijn activiteiten die zich beperken tot landniveau niet langer voldoende om te concurreren. Om te overleven ten tijde van platformeconomie zijn grotere investeringen en het internationaliseren van activiteiten noodzakelijk.”

“ADAC, ANWB en TCS zijn altijd betrouwbare partners voor de campingbranche en tevens pioniers binnen de sector geweest. Samen met de campingbranche zullen we de toekomst van de digitale campingmarkt vormgeven: juist in samenwerking mét, en dus niet tégen hen. De digitale transformatie is een kans, vooral voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze stap zullen we gezamenlijk moeten zetten.”

Uwe Frers, CEO van ADAC Camping GmbH en de nieuwe PiNCAMP GmbH

“De kampeermarkt is een internationale markt geworden. ADAC, ANWB en TCS zijn al decennia lang vertrouwde partners van de branche en kampeerders, en brengen nu hun kennis en ervaring samen binnen PiNCAMP. Zowel kampeerders als campings profiteren van deze samenwerking. Campings breiden hun bereik uit in drie belangrijke markten. Tegelijkertijd profiteren Nederlandse, Zwitserse en Duitse kampeerders van een breder aanbod om uit te kiezen voor hun kampeervakanties. Hiermee leggen we een krachtige nieuwe basis voor groei in samenwerking met al onze camping partners.“

Jaap van der Linden, Business Owner Kamperen bij ANWB:

“Met 25 exclusieve campings zijn we al marktleider in het beheren van campings door heel Zwitserland. Door te investeren in de nieuwe PiNCAMP GmbH, streven we ernaar onze positie verder te versterken.”

Olivier Grützner, Hoofd Toerisme & Vrije Tijd bij TCS

Meer informatie: https://business.pincamp.com/nl/

Eén reactie

  1. Is er ook speciale aandacht voor mensen die in een camper reizen?
    Die willen geen super de luxe dingen, maar wel graag veilig ergens staan.
    En dan niet een week, maar hooguit 2 dagen. Velen reizen door.
    Graag meer specifieke camperplaatsen op of bij campings en . .. graag betaalbaar . Voor ons genre geen entertainment etc., hooguit water, stroom en lozen, de rest lukt zelfvoorzienend.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *