Antwerps kunstmuseum voegt slim culinair horecaconcept toe aan de voorzieningen

Dat de Vlamingen een Bourgondische inslag hebben, was wel bekend. De realisatie van een culinair hoogstandje in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) past dan ook in een goede traditie. De locatie biedt een Grand Café overdag en fine dining restaurant ‘s avonds in een uniek kader.

Madonna opent op 24 september de deuren, op hetzelfde moment als het nieuwe museum. Madonna is een grand café tijdens de openingsuren van het museum. ’s Avonds wordt het een fine dining restaurant en cocktailbar. Vanaf april 2023 opent Madonna een terras aan de voorkant van het museum. Het is na Fiera in de Handelsbeurs, de tweede zaak van horecaondernemer Jan Jacobs op een iconische Antwerpse locatie.

Uniek concept

Luk Lemmens, voorzitter KMSKA vzw: “De keuze viel op het team van Jan Jacobs omdat hun concept zeer doordacht in elkaar zat. Het is een uitdaging om op het Zuid, waar het aanbod al zeer ruim is, een nieuwe horecazaak te starten. Een museumbrasserie runnen, is ook geen evidentie. Je moet rekening houden met pieken en dalen. Door tijdens de dag en ‘s avonds te alterneren van grand café naar restaurant kunnen ze mikken op een heel breed publiek. Daarnaast was ook het inhoudelijke concept bijzonder sterk uitgewerkt. Ze leggen op een creatieve manier linken naar de collectie van het KMSKA. Met de keuze van de naam alleen al maken ze dat meteen duidelijk.”

“Het is werken tegen de klok om de inrichting van Madonna klaar te krijgen. De basisinrichting is van de hand van KAAN Architecten. Maar nu zijn Verbraeken x Biset Architects aan zet om de zaak helemaal klaar te maken tegen de heropening van het museum. Het nieuwe museum is echt wereldtop, we willen dat Madonna daar naadloos op aansluit. Beleving en kwaliteit staan voorop.” zegt Jan Jacobs.

Nieuwe hotspot voor Antwerpen

Met haar stijlvolle inrichting op een bijzondere locatie wordt Madonna zonder twijfel dé nieuwe hotspot van de stad. Antwerpenaren, dagjestoeristen of toevallige passanten. Iedereen is er welkom, met of zonder museumticket. Tijdens de dag kan je er terecht voor een lunch, iets zoets of een drankje. ‘s Avonds kan je bij Madonna terecht voor een uitgebreid diner.

Inspiratie in de kunst

“De kaart heeft een duidelijke link met de museumcollectie. Dat vinden we belangrijk. De collectie van het KMSKA is op dat vlak een haast onuitputtelijke bron van inspiratie voor onze chefs. Zo hebje de befaamde ‘De oestereetster’ van James Ensor, maar ook een schitterend ‘Stilleven met vis’ van Clara Peeters, of de overweldigend rijke ‘Groentenmarkt’ van Joachim Beuckelaer. Weet je dat er een zaal is die Overvloed heet in het nieuwe KMSKA? Onze chefs dromen ervan daar een intiem diner te kunnen organiseren en alle gerechten op tafel te toveren die er in die zaal te zien zijn. Kortom, de mogelijkheden om er hele schone dingen te doen, zijn groot.” zegt Jan Jacobs.

Waarom Madonna?

De Madonna is één van de meest getoonde beelden uit de klassieke kunst. De collectie van het KMSKA herbergt meer dan 70 Madonna’s waaronder de iconische Madonna van Jean Fouquet, een internationaal bewonderd meesterwerk. Maria is ook de patroonheilige van de Scheldestad. Vanaf de 18de eeuw waren er in de buurten van Antwerpen waar grote sociale samenhorigheid heerste één of meerdere Maria-gevelbeelden te vinden. Veel van die madonnabeelden hebben een verhaal en zijn dus cultureel erfgoed. Ze werden door de buurtbewoners gekoesterd en vormden een bindmiddel voor de wijk. Dat is ook het doel van Madonna: een plaats waar mensen samenkomen bij het schoonste erfgoed dat Vlaanderen te bieden heeft.

Internationaal Antwerps

Madonna brengt meerdere Antwerpse en Belgische iconen samen. Zo werkt het restaurant samen met een Belgisch designcollectief van Serax, zorgt De Compagnie voor het meubilair, levert Duvel Moortgat een uitgebreid lokaal bierassortiment aan en zal Café Costume het team kleden. “Het KMSKA én Madonna zullen elkaar versterken. We zijn dan ook fier dat we aan deze prachtige plek in de stad iets mogen toevoegen. Daarom kiezen we voor sterke partnerships met lokale ondernemers en merken met een internationale uitstraling. Madonna zal helemaal passen in deze wereldstad in pocketformaat.” aldus Lorenz Lievens, communicatieverantwoordelijke van Fiera en
Madonna.

Meer informatie: www.madonna-antwerp.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *