Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I)wil 65 procent bezuinigen op de promotie van Nederland als bestemming. Omdat meer dan de helft van alle buitenlandse hotelovernachtingen in Amsterdam plaats vindt, heeft dit vooral voor de hoofdstad ernstige gevolgen. Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) heeft berekend dat bij deze korting van het Rijk Amsterdam in twee jaar tijd minimaal 750.000 verblijfsbezoekers gaat missen en €300 miljoen omzet. Ook de werkgelegenheid in de stad zal daarmee onder druk komen te staan. Bij deze korting zal het aantal voltijdbanen naar schatting afnemen met minstens 2.700, bijvoorbeeld in hotels, restaurants, winkels, warenhuizen, musea, attracties en vervoersbedrijven.
Hoog rendement promotie
ATCB werkt bij de uitvoering van de buitenlandpromotie nauw samen met het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). Het voorstel van de Staatssecretaris van EL&I is dat de rijksbijdrage aan promotie van €16,6 miljoen in 2011 zal teruglopen tot €5,8 miljoen in 2015. Stefan Diender, algemeen directeur van ATCB: “Het Rijk realiseert zich niet wat de gevolgen van deze beslissing zullen zijn. Onlangs hebben NBTC en wij berekend dat investeringen in toeristische marketing en promotie een extreem hoog rendement hebben. Elke euro die wij hierin investeren levert de stad een extra omzet op van 44 euro. Van de bestedingen van bezoekers vloeit bovendien zo’n 40 procent terug naar met name het Rijk in de vorm van diverse belastingen.”
De gemeente Amsterdam zal daarnaast zo’n €2 miljoen euro minder ontvangen aan toeristenbelasting. Overigens heeft de gemeente Amsterdam als onderdeel van de bezuinigingen in 2011 al een bedrag van €450.000 euro gekort op de activiteiten van ATCB. Dit betekent dat ook de activiteiten op het gebied van marketing en promotie voor de stad Amsterdam met minder geld moeten worden uitgevoerd. De concurrentiepositie van Amsterdam (7e plaats Europese lijst toeristensteden en 9e plaats wereldlijst congressteden) wordt daarmee bedreigd.
Economische pijler
Toerisme en congressen vormen één van de pijlers onder de Amsterdamse economie. Amsterdam trekt op dit moment jaarlijks 5,3 miljoen hotelgasten. In totaal zijn bezoekers in Amsterdam goed voor €5,5 miljard euro aan bestedingen en ruim 50.000 voltijdbanen, veelal in de categorie laagopgeleiden.
Bron: persbericht ATCB