Amsterdam halveert aantal zeecruiseschepen en wil vertrek cruiseterminal uit centrum in 2035

Het aantal zeecruiseschepen wordt bijna gehalveerd van 190 naar maximaal 100 per jaar vanaf 2026. Ook gaat de Passenger Terminal Amsterdam per direct terug naar 1 ligplaats en moeten cruiseschepen vanaf 2027 in Amsterdam verplicht aan de walstroom. Het streven is een definitief vertrek van de cruiseterminal aan de Veemkade in 2035.

Het weren van cruiseschepen maakt onderdeel uit van een breed pakket maatregelen om de groei van het toerisme te beperken en de overlast tegen te gaan. We willen dat Amsterdam schoon, leefbaar en duurzaam is. Zeecruises zijn vervuilend en zorgen voor drukte en uitstoot in de stad. Ook geeft het college met deze maatregelen uitvoering aan de wens van de gemeenteraad om een einde te maken aan de cruiseterminal in het centrum van Amsterdam.

Verantwoorde manier

Door het aantal cruiseschepen te beperken, walstroom te verplichten en een eventuele verplaatsing van de terminal te onderzoeken, volgen we de aanbevelingen van onderzoeksbureau Berenschot op. Zij hebben onafhankelijk onderzoek gedaan naar de verschillende belangen van diverse betrokkenen. Er is gesproken met mensen uit de branche, de stad, de regio en het Rijk.

Duurzaamheid

Het terugdringen van het aantal zeecruiseschepen is een van de maatregelen om te komen tot een duurzame bezoekerseconomie. Naast de vermindering van de toeristische drukte, zorgt de maatregel ook voor een vermindering van uitstoot van vervuilende stoffen als fijnstof, stikstof- en zwaveloxiden en CO2. Dit komt niet alleen door de komst van minder schepen, maar ook door de verplichting tot walstroom in 2027. Walstroom zorgt bovendien voor minder geluidsoverlast van aangemeerde schepen.

Minder inkomsten

Door de inperking zullen de uitgaven van zeecruisepassagiers en rederijen in Amsterdam dalen. Dit komt vooral doordat toeristen minder besteden in bijvoorbeeld musea, horeca, winkels en excursies. Maar ook door het inslaan van minder brandstof. De inkomsten van de gemeente dalen hierdoor ook, omdat er minder toeristenbelasting wordt geïnd en de gemeente minder verdient als aandeelhouder van het Havenbedrijf. De financiële gevolgen van de inperking worden verwerkt in de eerstkomende Voorjaarsnota. In de begroting voor 2025 worden nog geen gevolgen van dit besluit verwacht.

Onderzoek verplaatsing PTA

In samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het Havenbedrijf en de provincie Noord-Holland wordt onderzocht of het financieel en juridisch mogelijk is om de PTA te verplaatsen naar de Coenhaven. Op basis van dit onderzoek beslist het college in overleg met het Rijk, het Havenbedrijf en de provincie Noord-Holland of verplaatsing vanaf 2035 mogelijk is.

Meer informatie: Amsterdam.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *