In het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne is op 3 juni j.l. Akiba District geopend. Het valt in de categorie ‘speelhallen’, maar deze beschrijving doet de inhoudelijke kwaliteit van dit nieuwe concept tekort. Het gaat hier niet om gokken of prijzen winnen. Met een indrukwekkende collectie retro computerspellen kun je je hier helemaal uitleven op het spelen van spelletjes. De eerste week kende een topstart waarbij de maximale toegestane capaciteit van 220 mensen meteen al werd bereikt.

Japans thema
Akiba District heeft een Japanse uitstraling. Dat is een bewuste keuze, legt mede-initiatiefnemer Jan Vermolen uit: “Japan is het land van de computerspelletjes. Het behoort daar echt tot de cultuur. De ‘gamewijk’ Akihabara Electric Town, is de locatie die geleid heeft tot de naam ‘Akiba District’. Wij hebben veel retro spellen uit Japan geïmporteerd en die geschikt gemaakt voor de Nederlandse consument. (met veel dank aan vele vrijwilligers en liefhebbers van die oude arcade spelen) Het is ook een mooi thema die door de decorbouwers prachtig is doorvertaald in een bijzondere beleving. Ook de horeca is Japans georiënteerd met diverse bijzondere hapjes en drankjes.”
Inspiratie
Het concept kwam niet in één keer tot stand. O.a. ideeën voor een VR experience en andere concepten passeerden de revue voordat het arcade-concept van Akiba District uitkristalliseerde. Vermolen: “Ik kom van oorsprong uit de kermiswereld en heb in 2020 mijn theekopjes attractie verkocht. Sinds die tijd was ik op zoek naar een nieuw businessconcept. Samen met mijn zakenpartner Cengiz Murt hebben we veel inspiratie opgedaan. Cengiz is daarvoor o.a. in Japan geweest. We hebben veel geleerd van het Videogame Museum in Zoetermeer die ons goed heeft geholpen bij de aanschaf van de diverse arcade spellen.”
Locatie
“Locatie is een zeer belangrijke succesfactor.” legt Vermolen uit. “Die ervaring nam ik mee van de kermis, waar je locatie van grote invloed is op de aanloop naar je attractie. Wij komen uit de regio Den Haag en Rotterdam en waren eigenlijk in die steden op zoek naar een plek om het project te realiseren. Toen Hoog Catharijne op ons pad kwam, het best bezochte winkelcentrum van Nederland, was de keuze eigenlijk simpel. Dit is een toplocatie met veel passerend publiek en een uitstekende bereikbaarheid o.a. per trein. Ons unieke concept met retro arcades trekt liefhebbers uit het hele land en we zien nu ook al veel bezoek uit Duitsland. We hebben aardig wat oppervlakte nodig. Deze locatie beslaat 2000 m2. De huurkosten zijn dan ook een forse kostenpost. Maar dat weegt op tegen het voordeel van een goede locatie.”
Entreeprijs
Er is qua prijsstelling gekozen voor een attractiepark-aanpak. Je betaalt een entreekaartje per tijdseenheid en mag daarna onbeperkt gebruik maken van de spellen. Ter indicatie; Voor een tijdsframe van 2 uur wordt een bedrag van € 19,50 gerekend. Er zijn ook opties voor 4 uur en een complete dag beschikbaar.
Horeca
De horeca is ook een wezenlijk onderdeel van het concept. Er is voldoende ruimte om, tussen de spellen door, even een hapje of drankje te nuttigen. Op dit moment is een drankvergunning nog niet geregeld, maar daar hoopt men nog wel op. Vermolen: “De drankvergunning is in aanvraag, maar daar wilden we niet meer op wachten. In eerste instantie wilde verhuurder Klepierre daar niet in meegaan, maar die is gelukkig nu wel overstag.”
Veiligheid
Veiligheid is voor Akiba District ook een belangrijk aandachtspunt. Dat is mede ingegeven door de gemeente Utrecht en Klepierre, die op dit moment worstelen met overlastgevers in het winkelcentrum. Vermolen: “We hebben inmiddels al meerdere bezoekjes gehad van de wijkagent en die was zeer te spreken over onze aanpak. Wij vragen bij entree om een naam en telefoonnummer van onze gasten. Dat laatste is o.a. nodig om hen te informeren over het tijdsframe. Ook worden de ruimtes in de gaten gehouden met 32 camera’s. Het toegangssysteem met poortjes en detectie werd ontwikkeld door Appybee, die onze locatie wil inzetten als pilotproject voor de sector leisure.”
Voor de verdere toekomst ziet Vermolen kansen om het concept ook op andere locaties te realiseren. “Er wordt al geïnformeerd door projecten of wij interesse hebben. Maar we gaan eerst van Utrecht een succes maken.”
Dit project kende overigens meerdere partijen die uiteindelijk hebben meegewerkt aan de totstandkoming en realisering van het project.
- Hans Imanse van Moos Studio’s was al in een vroeg stadium betrokken bij de ontwikkeling van het concept en begeleiding van de decorbouwers
- Als decorbouwers gingen Henk Decorbouw en HPM Decorbouw aan de slag.
- Het entreesysteem werd op maat ontwikkeld door Appybee, een partij die al veel ervaring heeft opgedaan bij fitnessbedrijven.
- Klepierre – vastgoedeigenaar van Hoog Catharijne. Voor deze partij was het een nieuwe ervaring om een leisurebedrijf te faciliteren en in te bedden in het winkelcentrum
Meer informatie: www.akiba-district.com