Achterhoek werkt aan nieuwe toeristische promotieorganisatie

De voorbije maanden is er vanuit de nieuwe stichting Achterhoek Toerisme al het nodige gebeurd. Maar nu is de organisatie definitief een feit. Stichting Achterhoek Toerisme is de nieuwe organisatie die de komende jaren de Achterhoek qua promotie en marketing op de kaart moet zetten. De stichting is opgericht door de Achterhoekse gemeenten en het bedrijfsleven.

Wat er aan vooraf ging? Zie artikel over faillisement Achterhoeks Bureau voor Toerisme (augustus 2012)

Achterhoek Toerisme
De Vrijetijdseconomie is van wezenlijk belang voor de leefbaarheid en economische vitaliteit van de Achterhoek. Vanuit deze visie hebben de wethouders Vrijetijdseconomie van de samenwerkende gemeenten in de Achterhoek, samen met het bedrijfsleven in de toeristische sector (verenigd in de VOA), het initiatief genomen voor de oprichting van Stichting Achterhoek Toerisme. Dit vanuit het besef dat één marketingorganisatie voor de Achterhoek, de regio toeristisch goed op de kaart kan zetten.

Achterhoek Toerisme heeft als primair doel het verhogen van toeristische bestedingen in de Achterhoek. Daarnaast wil het met haar activiteiten actief bijdragen aan de toename van het aantal verblijfs- en daggasten, waarmee ook het aantal overnachtingen. Daarmee streeft Achterhoek Toerisme een top 10 notering binnen de lijst van populaire vakantiebestemmingen na.

Voor Achterhoek Toerisme zullen promotie en marketing en routebeheer de hoofdactiviteiten vormen. Achterhoek Toerisme biedt daarnaast een ’op maat’ pakket van diensten en producten voor gemeenten, ondernemers of toeristische organisaties.

Financiering
De meeste Achterhoekse gemeenten zijn akkoord met de basisfinanciering. Enkele colleges besluiten de komende weken nog over de financieringsbijdrage. Samen met de promotionele- en projectmatige bijdrage vanuit het bedrijfsleven zijn deze gemeentelijke bijdragen voor Achterhoek Toerisme de belangrijkste inkomstenbronnen.

Activiteiten
Achterhoek Toerisme gaat van start met het invullen van een aantal basistaken. De organisatie zal als bron van informatie, ontwikkelaar van producten en diensten, promotor van het merk Achterhoek én als coördinator van route- en informatiestructuren naar buiten treden. Achterhoek toerisme wil bovenal een verbindende rol vervullen tussen de spelers binnen de toeristisch-recreatieve sector in de Achterhoek, met diverse vernieuwende samenwerkingen tot gevolg.

Als basis zullen diverse online en offline promotieactiviteiten ontwikkeld en onderhouden worden en zullen middels bestaande campagnes (zoals wild eten in de Achterhoek en Kamperen in de Achterhoek) en nieuwe themacampagnes, de Achterhoek met haar belangrijkste toeristische aandachtsgebieden voor het voetlicht worden gebracht. Voorts zal Achterhoek Toerisme de komende jaren een aantal infrastructurele projecten uitvoeren, zoals een nieuw wandelnetwerk als aanvulling op het fietsknooppuntennetwerk.

Samenwerken
Achterhoek Toerisme heeft de intentie om samen te werken met partners als VVV Nederland en Euregio. Tevens participeert Achterhoek Toerisme in de stichting Toerisme Gelderland om zo gezamenlijk met de andere Regionale Bureaus voor Toerisme in Gelderland de ‘Gelderse streken’ op landelijk en internationaal niveau onder de aandacht te brengen. Voor maximaal draagvlak zal Achterhoek Toerisme bij ontwikkeling van nieuwe initiatieven nadrukkelijk de samenwerking zoeken met het toeristisch bedrijfsleven, overheden en andere aan toerisme gelieerde organisaties.

Belangrijk is dat er een gefundeerde basis is waarmee de Achterhoek weer voor het voetlicht bij toeristen en recreanten wordt gebracht. En dat is goed nieuws.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *