ABN AMRO schetst gemixt beeld over de sector leisure in de kwartaalupdate van oktober

De sector leisure is lastig te duiden als één segment. in de kwartaalupdate van ABN AMRO sector leisure wordt een genuanceerd beeld geschetst. Binnen de verblijfsrecreatie doen de campings en vakantieparken het relatief goed, terwijl de hotelsector achterbleef. Binnen de dagrecreatie profiteerden de buitenattracties van de vele mooiweerdagen.

De algemene economische omstandigheden voor ondernemers in de recreatiesector worden geduid als ‘uitdagend’. De verwachte inflatie komt dit jaar uit op 11,9%; de koopkracht van consumenten neemt af – en ook het consumentenvertrouwen is tanende. Ook de krappe arbeidsmarkt zorgt voor de nodige uitdagingen voor ondernemers in recreatie en horeca (die voor ABN AMRO beiden binnen de definitie van ‘sector leisure’ vallen.)

Enkele constateringen uit de sector update leisure:

  • Bioscopen en musea waren in de afgelopen maanden minder in trek door het mooie weer. Mensen gaan met mooi weer vaker naar buitenactiviteiten. Dit zien we terug in de attractieparken en dierentuinen, die goede zaken deden in het voorjaar en de zomer
  • Over het hele jaar tot nu toe gezien, zijn van alle accommodaties met name hotels (-7 procent) en groepsaccommodaties (-2 procent) nog niet volledig hersteld. Ook hier geldt dat dit langzame herstel met name te wijten is aan het wegblijven van de buitenlandse gasten.
  • Vooral campings doen het goed (17 procent), wat vrijwel geheel wordt veroorzaakt door een forse toename van overnachtingen door Nederlanders (22 procent). Hoewel vakantieparken nog niet evenveel buitenlandse gasten ontvangt als in 2019 (-13 procent), wordt deze daling volledig gecompenseerd door een toename in binnenlandse toeristen (17 procent).

Bron en volledige bericht: ABN AMRO sector leisure

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *