Aantal verkochte fietsen in Nederland nog lang niet terug op pré coronaniveau

In totaal zijn er 804.000 nieuwe fietsen in 2023 verkocht. Dat is 6% minder dan het volume van 855.000 in 2022. In 2018 en 2019 lag het volume nog boven de 1 miljoen. Dat blijkt uit onderzoek van Koninklijke RAI Vereniging en BOVAG uitgevoerd door GFK.

foto door Depositphotos.com

De fietsbranche zag de omzet in 2023 verder stabiliseren met een stevige omzet van 1,4 miljard euro, ondanks een lichte daling van 3,7% ten opzichte van 2022, waarin de omzet op 1,52 miljard euro lag. Ondanks de lichte afname, ligt de omzet 16,5% hoger dan vóór de coronaperiode in 2019.

Het zijn vooral de prijsstijgingen (duurdere fietsen, hoge inflatie) die hebben gezorgd voor een hogere omzet.

duiding Pretwerk.nl

E-bike veruit het populairst in Nederland

Met een marktaandeel van ruim 56 procent, goed voor 453.000 stuks, blijft de e-bike een belangrijke motor voor de fiets­industrie. De verkoop van e-bikes was in 2023 zelfs voor 80% verantwoordelijk voor de gehele omzet van de fietsbranche: in totaal werd er voor 1,17 miljard euro aan e-bikes verkocht, versus 1,46 miljard euro over de hele markt. De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets steeg in 2023 met 2,4%, van 1.772 euro in 2022 naar 1.815 euro in 2023. De prijs van een e-bike steeg één procentpunt meer: 3,4%. In 2023 betaalde je voor een e-bike gemiddeld 2.574 euro, 95 euro meer dan in 2022. De dominante positie van de elektrische fiets heeft ervoor gezorgd dat inmiddels aan een derde van alle verkochte nieuwe fietsen een gemiddeld prijskaartje hangt van meer dan 2.400 euro.

“De markt moest na de verkoophausse tijdens de coronaperiode weliswaar wat gas terugnemen, maar de vraag bleef per saldo op niveau”, constateert Huub Lamers, voorzitter sectie Fietsen van RAI Vereniging. Volgens Lamers is en blijft de belangstelling voor fietsen in het algemeen en die van comfortabele e-bikes in het bijzonder onverminderd groot. Voor de komende jaren is er nog veel potentie als het gaat om forenzen, want ongeveer de helft van de werknemers heeft nog geen toegang tot de fiets van de zaak. “Wij blijven ons daarom inzetten voor een nog betere en aantrekkelijkere leasefietsregeling die ook daadwerkelijk stimuleert om de fiets te pakken naar het werk.”

De enorme populariteit van de e-bike moet eigenlijk ook consequenties hebben voor het Nederlands fietsroutenetwerk. De actieradius wordt door de trapondersteuning immers aanzienlijk vergroot. Bij het knooppuntennetwerk is dat geen probleem. Dat systeem is dermate flexibel dat iedereen daar een eigen route in kan maken. Vaste routes kunnen er vaak wel een extra lus bij gebruiken om de kilometervreters van dienst te zijn. De opkomst van e-bikes vraagt ook om aandacht voor oplaadpunten – zeker op de wat langere routes.

duiding Pretwerk.nl

Toekomstvisie

Volgens Maarten Akkers, voorzitter BOVAG Fietsbedrijven, zijn we momenteel getuige van een evolutie in de fietsmarkt. “We zien een verschuiving in de behoeften en voorkeuren van de consument, in lijn is met het ‘zes-wielen principe’. De fiets, e-bikes in het bijzonder, biedt een flexibel, duurzaam en gezond alternatief voor korte tot middellange afstanden, waarbij de auto nog steeds zijn rol speelt voor langere reizen of wanneer grotere laadcapaciteit vereist is. Dit sluit ook steeds beter aan op de veranderingen in de moderne, zero-emissie stadslogistiek van de toekomst.”

Verkoop per segment

Wanneer wordt gekeken naar de populariteit van de verschillende fietssegmenten, dan blijkt dat – de e-bike even buiten beschouwing gelaten – nog altijd iets minder dan een kwart van de consumenten (22%) de voorkeur geeft aan een traditionele toer- of stadsfiets. Daarna volgen de kinderfiets (10%), de MTB (4%) en de sports hybride en racefietsen (2%).

Bron en meer informatie: www.raivereniging.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *