De recreatiebranche staat onder druk. De instroom van studenten in het mbo blijft achter, nieuwe medewerkers zijn lastig te vinden en veel huidige medewerkers verruilen de recreatie voor andere sectoren. Dit blijkt uit het arbeidsmarktonderzoek van FNV Recreatie, KIKK recreatie en HISWA-RECRON.
Uit het onderzoek komt naar voren dat zowel medewerkers als werkgevers een positief beeld hebben van de sector (een 7,1 of hoger). Toch bevelen medewerkers het werken in de sector niet snel aan. Een groot deel van de werkgevers (30 procent) geeft aan dat het personeelstekort de toekomst van hun bedrijf in gevaar brengt. Op dit moment is er een aanzienlijke terugloop van de instroom van studenten, én denkt 18 procent van de medewerkers erover om de sector te verlaten. Dat leidt tot nog meer krapte op de arbeidsmarkt.
Geert Dijks, directeur HISWA-RECRON: “De recreatiesector moet beter op de kaart. Onze leden – denk aan campings, vakantieparken en buitensportbedrijven – moeten trotser zijn en dat meer uitdragen. En we moeten ons imago een flinke boost geven. Samen met de leden en het onderwijs gaan we hier hard aan werken.”
Om de sector aantrekkelijker te maken, moet er beter ingezet worden op het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden, meer vaste dienstverbanden en mogelijkheden voor ontwikkeling. Tijdens het congres ‘Recreatie terug op de kaart’ dat op 6 december jl. plaatsvond in Burgers’ Zoo in Arnhem gingen medewerkers, werkgevers en het onderwijs met elkaar in gesprek naar aanleiding van het onderzoeksrapport. Ze bespraken de eerste bouwstenen voor een toekomstbestendige sector. In 2023 wordt dit verder uitgewerkt.
Johan Bijlsma, bestuurder FNV Recreatie: “De sector zit te springen om nieuwe studenten en medewerkers die helpen om onze gasten een onvergetelijke tijd te bezorgen. Van hoveniers, horecamensen en technische dienstmedewerkers tot beveiligers en schoonmakers. Het congres is een eerste stap geweest om de sector toekomstbestendig te maken.”
Meer informatie: Rapport arbeidsmarktbranding recreatiesector (pdf)