Binnen Nederland is er volop keus voor het plannen van een dagje uit. Festivals veroveren een steeds prominentere plek binnen vrijetijdsbesteding en vormen een steeds grotere concurrent voor o.a. winkelcentra, pretparken en dagattracties. Daarnaast heeft de consument steeds minder vrije tijd te besteden waardoor het steeds moeilijker is voor festivals en andere dagbestedingen om een plek binnen de markt te veroveren.
De uitzondering zit echter bij de 50-plusdoelgroep! Zij blijken steeds vaker een (lokaal) festival te bezoeken.
Steeds meer interessespecifieke festivals
Festivals kennen een lange traditie in Nederland. Zo was er in 1970 het eerste meerdaagse festival, namelijk ‘Holland Pop’ in het Kralingse Bos in Rotterdam. Inmiddels zijn festivals een populaire vrijetijdsbesteding onder Nederlanders. In 2012 konden bezoekers kiezen uit bijna 700 verschillende festivals. Steeds populairder worden de kleine festivals die meer interessespecifiek zijn, zoals festivals voor klassieke muziekliefhebbers of bijvoorbeeld festivals met thema hip-hop
Oudere consumenten zijn vooral trouwe bezoekers van festivals die afgestemd zijn op hun specifieke interesse. Zo valt op dat vooral klassieke concerten en kleine initiatieven worden bezocht door deze leeftijdsgroep.
Interesse in muziek
Als we inzoomen op de activiteiten die 50-plussers het meest ondernemen, dan springt het luisteren naar muziek eruit. Zo heeft de 50-plusser vergeleken met de 50-minner een duidelijk grotere voorkeur voor licht klassieke muziek, zwaar klassieke muziek en opera. Ook religieuze muziek vindt de meeste aftrek bij deze doelgroep. Opvallend hierbij is dat 50-plusvrouwen significant vaker aangeven voorkeur te hebben voor religieuze muziek (461.000 vrouwen versus 289.000 mannen). Een kleine 1,5 miljoen 50-plussers geeft daarnaast aan af en toe tot geregeld een klassiek concert te bezoeken of de schouwburg/het theater: dit zijn relatief veel meer 50-plussers dan 50-minners. Ruim 60% van het totaal aantal respondenten die aangeven geregeld of af en toe een klassiek concert te bezoeken, is boven de 50 jaar. Dit komt neer op ruim 1,4 miljoen consumenten!
Zo blijkt maar weer dat deze doelgroep zeer interessant kan zijn voor festivalorganisatoren en de muziekindustrie.
Dit artikel van Bindinc verscheen eerder al in vakblad Marketingtribune.
Over Bindinc
Het Bindinc. Kenniscentrum (BKC) verricht onderzoek naar het consumentengedrag van families en 50-plussers. Behalve uit eigen onderzoeken (gratis aan te vragen via de website van het BKC) haalt het BKC veel informatie uit de NOM Print- en Doelgroepmonitor en rondetafelgesprekken met communicatie- en marketingprofessionals.
Doordat de 50-plusdoelgroep ruim 75% van het totale Nederlandse vermogen bezit, is deze doelgroep een groot potentieel voor bedrijven. Ook heeft de 50-plusdoelgroep gemiddeld gezien meer vrije tijd en besteedt ze deze t.o.v. de jongere doelgroep meer aan media.
Bronnen:
· Festivalbeleving, Harry van Vliet, 2012
· Cijfers uit NOM Print- en Doelgroepmonitor 2012-II/2013-I
Meer weten over de nieuwste onderzoeken van het BKC binnen de branches Automotive, Beeld en Geluid, Financieel, Goede Doelen en Verenigingen, Gezondheidsproducten, Persoonlijke verzorging, Voeding en Vakantie & Reizen? Meld je dan nu via www.bindinc.nl/kenniscentrum aan voor de nieuwsbrief of e-mail Stephanie Verwijs via stephanie.verwijs@bindinc.nl
2 reacties
Wij ontvangen graag de nieuwsbrief met uw bevindingen.
MvGr,
Meram Janssen
Wij ontvangen graag de nieuwsbrief met uw bevindingen.
MvGr,
Meram Janssen