Locale bevolking zorgt voor gastvrije ontvangst in Vlaanderen

De Vlaamse toeristische promotie-organisatie Westtoer roept de locale bevolking van Westvlaamse badplaatsen op om zich aan te melden als Greeter. Dat zijn vrijwilligers die toeristen op sleeptouw nemen in hun eigen streek.

Locaal onthaal
Westtoer heeft zich aangemeld bij het internationale ‘Global Greeter Network’ (GGN), dat wereldwijd contacten organiseert tussen locale de locale bevolking en bezoekers. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat er met professionele gidsen wordt gewerkt. De charme van het GGN ligt vooral in de persoonlijke verhalen die mensen uit de streek vertellen.
Vrijwilligers
Projectmanager Sara Vandamme van Westtoer, heeft na haar oproep een bliksemstart gemaakt: “De eerste vrijwilligers hebben zich ondertussen al gemeld, naar aanleiding van de onze persconferentie van afgelopen maandag 4 april. Die zorgde ervoor dat we de kranten, de radio en de televisie haalden.”

Organisatie door Westtoer

Doelstellingen:

  • De stad promoten als een aantrekkelijke vakantiebestemming en als een interessante, veilige en betrouwbare bestemming
  • Toeristisch onthaal uitbreiden en de plaatselijke economie op alle gebieden de vruchten daarvan laten dragen
  • Mogelijkheden creëren voor plaatselijke inwoners uit alle milieus om hun talenten te tonen en hun enthousiasme te delen
  • Een goed voorbeeld creëren van een systeem waarin vrijwilligers de drijvende kracht zijn en dat ook in andere steden kan overgenomen worden

Planning:

Het pilotproject ‘Belgian Coast Greeters’ wordt gelanceerd in tien kustgemeenten.

  • april-mei:                                  oproep voor vrijwilligers
  • eind juni:                                   gunnen overheidsopdracht voor de website en marktingcampagne
  • juni en september:                      infosessies voor vrijwilligers
  • eind september:                         Diensten voor Toerisme screenen de greeters
  • eind oktober:                                       oplevering website
  • eind oktober 2011-maart 2012:     testfase
  • april-december 2012:                  marketingcampagne

 

Over Global Greeters Network
Het Global Greeter Network heeft op dit moment 26 locaties in de aanbieding, maar dat worden er snel meer. Er hebben zich inmiddels 200 nieuwe locaties aangemeld. In Nederland is ook een stad actief: Den Haag heeft al sinds 2008 zijn eigen Greeter organisatie. New York was in 1998 de eerste stad waar een Greeter Network ontstond.

Trend: meet the locals
In de toeristische marketing is de kennismaking met de locale bevolking al enkele jaren een trend. De vakantiebeurs in Utrecht gebruikt de slogan ‘Meet the locals’ bijvoorbeeld al enige tijd om de reislust aan te wakkeren. En Kees van Wijk, directeur van VVV Nederland, benadrukte onlangs op het congres over routes het belang van juist kleinschalige, persoonlijke en locale bezienswaardigheden.

Meer informatie:

www.westoer.be

www.globalgreeternetwork.info

www.denhaaggreeters.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *