14 musea en het NBTC werken samen aan cultuurpromotie

In Singer Laren is gisteren de aftrap gegeven van de Art Alliantie, een samenwerkingsverband tussen Nederlandse musea en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). Het doel van de alliantie is door samenwerking musea te verbinden, te versterken en de zichtbaarheid te vergroten zodat de (buitenlandse) bezoeker aan de hand van kunstplekken heel Nederland ontdekt.

foto door NBTC

De samenwerking bestaat uit kennisuitwisseling, het afstemmen van activiteiten en ondersteuning bij promotie. NBTC start de alliantie met veertien (in het buitenland) minder bekende musea en is een aanvulling op al bestaande associaties. De collecties lopen uiteen van oude tot hedendaagse kunst, de deelnemende musea bevinden zich in, maar vooral ook buiten de Randstad. Roger Strijland, projectleider van de Art Alliantie namens NBTC: “Het plan voor deze samenwerking bestond al voor aanvang van de coronapandemie. De afgelopen twee jaar is duidelijk geworden dat musea baat hebben bij samenwerking -denk bijvoorbeeld aan een gezamenlijke kalender met openingen van tentoonstellingen- en dat het loont de handen ineen te slaan om de bezoeker weer terug te krijgen in de Nederlandse musea.”

Burgemeester Laren geeft startsein

De burgemeester van Laren, Nanning Mol, gaf het startsein voor de samenwerking. Hij vertelde hoe Singer onderdeel is van de gemeenschap in Laren, hoe groot de betrokkenheid is van de inwoners en hoe men ziet dat de bezoekers bijdragen aan de lokale economie, trots en behoud van erfgoed. “Alle inwoners van Laren voelen zich ambassadeur van het Singer,” aldus Mol.

Kerngroep van veertien samenwerkende musea

De kerngroep bestaat naast het museum in Laren uit: Groninger Museum, Drents Museum, Kröller-Müller Museum, Van Abbemuseum, Limburgs Museum, Museum De Pont, Rijksmuseum, Kunsthal Rotterdam, Museum Voorlinden, Het Mauritshuis, Museum Prinsenhof Delft, het Kunstmuseum Den Haag en het Eye Filmmuseum.

Versterking en zichtbaarheid cultureel aanbod

NBTC richt zich met haar activiteiten onder meer op het beter beleefbaar, boekbaar en zichtbaar maken van cultureel erfgoed in ons land. Dat zorgt voor meer waardevol bezoek in de regio’s. Dit doet NBTC onder meer door samenwerkingsverbanden te initiëren, kennis en inzichten uit te wisselen, het cultuuraanbod te versterken op plekken waar dit wenselijk is en de internationale zichtbaarheid van cultureel erfgoed te vergroten. Hiervoor werkt NBTC nauw samen met partners als DMO’s/CMO’s, erfgoedlocaties, zoals musea, overheden, kennisinstellingen en brancheverenigingen.

Meer informatie: www.nbtc.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *