Dummie recensie: Op pad met een actiecamera (AEE S51)

We zien dat bewegend beeld steeds belangrijker wordt bij het overbrengen van sfeer en beleving in de recreatiesector. Dankzij het steeds snellere internet, worden filmpjes steeds vaker een reële optie binnen de websites. We kregen een maandje een actiecamera S51 van AEE ter beschikking om zelf eens ‘het filmen’ uit te proberen. Na een eerste test delen we graag onze ervaringen. Deze Pretwerk-recensie is geschreven door iemand die vrij onhandig is met techniek en is dan ook bedoeld voor lezers met dezelfde achtergrond.

S51-case-side
AEE S51 in de waterdichte behuizing

Wanneer te gebruiken?
Als journalist van Pretwerk maakte ik al regelmatig gebruik van twee camera’s, die beiden kunnen fotograferen en filmen. Deze maand kwam daar dus een derde bij. Alle drie hebben hun voordelen op specifieke momenten.

1. Nikon spiegelreflex camera (D5200)
Dit is een duurdere camera, met een zeer goede kwaliteit. Ruimschoots voldoende voor de internetresolutie. Als je een beetje met zo’n camera leert omgaan, dan maak je hiermee de mooiste foto’s en filmpjes. Er is veel handmatig in te stellen, w.o. scherpte/diepte, belichting. Geluidskwaliteit is relatief beperkt, maar je kunt er vrij eenvoudig een externe microfoon aan koppelen. Nadeel; de camera is relatief groot en zwaar, en ook het wisselen van een lens kost tijd. (soms een zoomlens nodig) Deze camera wordt vooral gebruikt bij vooraf geregisseerde filmbeelden die er goed uit moeten zien. Ook in relatief donkere omstandigheden (binnen) heeft deze camera mijn voorkeur.

2. Samsung compactcamera (WB650)
Deze compactcamera zit altijd in mijn tas of jas. De kwaliteit is voldoende voor internet, maar verwacht geen topkwaliteit foto of film. Ook het geluid bij de filmpjes is vrij basic. Het grote voordeel is dat ik hiermee snel en flexibel beelden kan vastleggen. Meestal staat de camera op de stand ‘automatische instellingen’. Deze camera gebruik ik dus vooral voor de onverwachte momenten; en die kom ik regelmatig tegen. Ik zie deze camera als een verlangstuk van mijn geheugen. Op congressen leg ik bijvoorbeeld sheets en teksten vast en wat ik verder nog wil onthouden.

3. AEE Actiecamera (S51)
Na een maandje uitproberen zie ik dat ook een actiecamera voordelen heeft. De camera is klein, licht en kan tegen een stootje en water. De camera is gemaakt om ergens op te bevestigen en vast te leggen wat je zelf meemaakt; bijvoorbeeld op je fiets of een helm. Groot voordeel is dat je dan weer je handen vrij hebt. De bediening is makkelijk en snel, maar verwacht niet de allerhoogste kwaliteit; zeker niet van het geluid. De kracht zit in de spontane beelden. Voor de recreatiesector zie ik ook een toepassing om routes in beeld te brengen. (zie filmpje). Ook onder water (zwembad) is dit de enige camera die geschikt is.

de camera gemonteerd op de fiets
de camera gemonteerd op de fiets

Waar liep ik tegen aan bij het gebruik
Mijn technische beperkingen begonnen al bij het uitpakken van het apparaat. Ik zag schroefjes en ging dus op zoek naar een schroevendraaier. Nergens voor nodig, want je kunt alles in principe handmatig koppelen. (grote draaischijf over het hoofd gezien.)

Het opladen van de batterijen gaat via een usb aansluiting die je op je laptop aansluit of een bestaande standaard oplader van een ander apparaat. Met mijn bestaande camera’s maak ik meer foto’s dan filmpjes. De actiecamera nodigt uit om vooral filmpjes te maken. De batterijduur viel daardoor wat tegen. De fabrikant laat weten dat 2 tot 3,5 uur normaal is. Een extra opgeladen batterij meenemen is dus aan te raden.

Stroom aanzetten gebeurt door een schuifknop. Dat is even een weetje, maar daarna eigenlijk best logisch, want het voorkomt dat je per ongeluk de camera aanzet. De start- en stopknop zijn losgekoppeld. Ook dat is even wennen, maar blijkt in de praktijk best handig. Zeker als je de camera aanzet terwijl je in actie bent. Je kunt niet per ongeluk de camera aan- en weer uit zetten. De aan-knop zit op de voorzijde (groen op de foto), de uitknop op de bovenkant.

De camera is voorzien van allerlei handige toevoegingen die het gebruik in verschillende omstandigheden makkelijk maken. Ik kreeg meerdere onderstellen meegeleverd met een plakstrip. Die kun je op je fiets, helm of waar dan ook monteren. Daar kun je de actiecamera dan snel op schroeven. Met deze onderstellen kun je de camera alleen naar boven en beneden bewegen. Er zijn onderstellen beschikbaar waarbij je de camera ook naar links en rechts kunt laten zwenken. Voor situaties onder water is er een waterdichte behuizing beschikbaar. Ook de selfiestick is een handige toevoeging, waarmee je jezelf in beeld kunt brengen en veel meer flexibiliteit hebt in camerastandpunt.

Tijdens het filmen op de fiets bleek dat in- en uitzoomen, terwijl je in actie bent, vrij lastig te zijn.

Mijn eigen eerste uitprobeersel met de AEE:

Tips voor het filmen

• – Denk van tevoren na over een verhaallijn; Ik ben gewoon gaan filmen, maar kwam er achteraf achter dat ik gewenste beelden niet had, en dat de geschoten beelden van de fietstocht veel te lang waren. Door van tevoren na te denken over het eindresultaat kost het filmen je veel minder tijd.
  • – Film mensen ook van voren. Dit is inherent aan een actiecamera. Als je achter iemand aan loopt of fietst, dan zie je vooral rug en billen. Als iemand je tegemoet komt, dan zie je heel kort, en in hoge snelheid, het gezicht van de persoon. Als je de camera naar achter laat kijken, dan krijg je ook (vrolijke) gezichten en ‘zweet op het voorhoofd’ in beeld. Je kunt de camera bijvoorbeeld monteren op de bagagedrager en zo de fietsers achter je filmen.
  • – Let op; je decor verandert. Ik heb veel meer ervaring met fotograferen dan met filmen. Bij foto’s let ik altijd op de achtergrond; of dat bijdraagt aan een mooi totaalbeeld. Bedenk bij het filmen van een route welke kant het mooiste achtergrondbeeld geeft en let ook op waar de zon staat.
  • – Schiet vooral teveel beeld. Inkorten kan altijd; oprekken niet.

Wat zeggen de experts?
Op internet is de camera ook getest door mensen met veel meer technische kennis. In onderstaand filmpje wordt de AEE camera vergeleken met de (veel duurdere) marktleider GoPro.

Conclusie
De AEE Actiecamera is een praktische toevoeging voor het schieten van belevingsvolle beelden. De camera is praktisch, compact en heeft een prima kwaliteit. Bedenk van tevoren wel even hoe je de camera gaat inzetten en schaf een paar extra batterijen aan. Dit model camera wordt nu voor € 249,- online aangeboden. Leuk om te vermelden; er is ook een model, ingebouwd in een drone beschikbaar.