De gemeente waarin jouw bedrijf gevestigd is doet aan citymarketing. Op een dag staat de gemeente op de stoep met de vraag om ‘samenwerking’ in citymarketing. Dat betekent in de praktijk: ‘bijdragen aan citymarketing’. Mijn vorige artikel ‘Help! Mijn gemeente doet aan citymarketing…’ liet het nut van citymarketing voor recreatiebedrijven zien. Jouw bedrijf wil graag bijdragen, maar kan niet veel geld missen. Dat geeft niet. Er zijn veel andere mogelijkheden om bij te dragen.
Natura bijdrage
Wat dacht je van het (tijdelijk) beschikbaar stellen van materialen, diensten, personeel, marketingkennis en dergelijke? We noemen dat bijdragen in natura. Het principe van bijdragen in natura is dat een bedrijf iets bijdraagt dat in het bedrijf beschikbaar is en dat makkelijk beschikbaar gesteld kan worden aan de citymarketingorganisatie zonder dat het direct geld kost.
Een zeer waardevolle vorm van natura bijdrage is het leveren van mankracht. Wanneer een bedrijf of een gemeente bijvoorbeeld een (marketing)medewerker in dienst heeft die een deel van zijn tijd kan inzetten voor citymarketing, dan bespaart dat de citymarketingorganisatie geld voor hun eigen werknemers. Dat kan structureel zijn, bijvoorbeeld een halve dag in de week, maar ook op projectbasis door het organiseren van een project. Ook kan kennis worden bijgedragen door de marketingorganisatie advies te geven. Weer een ander voorbeeld van een natura bijdrage is het bieden van huisvesting of opslagruimte. Wanneer een bedrijf kantoor- of opslagruimte heeft die niet volledig gebruikt wordt, zou dit bedrijf de ruimte gratis of tegen een kleine vergoeding beschikbaar kunnen stellen. Zo kunnen bijvoorbeeld materialen die in het zomerseizoen gebruikt worden voor evenementen in de winter in een lokaal bedrijf opgeslagen worden.
Een voorbeeld van een meer tastbare natura bijdrage is wanneer een buitensportbedrijf gratis activiteiten aanbiedt tijdens een citymarketingevenement. Het evenement wordt daardoor aantrekkelijker en het buitensportbedrijf kan reclame maken. Ook kan bijvoorbeeld een bungalowpark gratis overnachtingen bieden aan toeristen die zo kennis maken met het park en de stad. Logiesaccommodaties, maar ook attracties en andere recreatiebedrijven
kunnen daarnaast een rol spelen in de distributie van promotiemateriaal en merchandiseproducten. Dat kan bijvoorbeeld door het aanbieden van folders en het verkopen van producten bij de receptie, kassa of horeca, maar ook door bij post of e-mails promotiemateriaal mee te sturen.
Een andere hele belangrijke natura bijdrage die voor recreatieondernemers weinig moeite kost is het uitdragen van het citymarketingmerk en de trots op de stad, het dorp of de streek. Zo kunnen bedrijven vlaggen ophangen met daarop het logo of de slogan van de citymarketingcampagne. Zo hingen ondernemers aangesloten bij de Groningen City Club in de maand april massaal ‘Er gaat niets boven Groningen’ vlaggen aan hun bedrijfspand. Ook kunnen bedrijven op de website, in de e-mailhandtekening en op het eigen promotiemateriaal het logo of de slogan van de citymarketingcampagne plaatsen en daarmee verwijzen naar bijvoorbeeld de website met een totaaloverzicht van het vrijetijdsaanbod in de streek. Maar ook een sticker op de bedrijfswagens of een billboard op een bedrijfspand draagt bij. Als veel bedrijven in hun eigen uitingen laten zien dat zij in de stad of streek gevestigd zijn, dan versterkt dit het merk en de bekendheid van die stad of streek. Het uiten van de trots kan mensen en organisaties stimuleren om een bezoek aan de stad of streek te brengen, zaken te doen met lokale bedrijven of zich er zelfs te vestigen.
Elk bedrijf kan bijdragen!
De mogelijkheden voor natura bijdragen zijn dus groot. Eigenlijk is er voor elk bedrijf wel een vorm van natura bijdrage te bedenken die nuttig is voor citymarketing. Het enige probleem van natura bijdragen is dat het lastig is om inzichtelijk te maken wat de (financiële) waarde is van de bijdrage en hoeveel
elk bedrijf bijdraagt. Maar als elk bedrijf doet wat het kan en bedrijven accepteren dat de één meer kan bijdragen dan de ander, dan hoeft dat geen probleem te zijn.
Vergeet de financiële bijdrage niet!
Tot slot wil ik nog zeggen dat naast natura bijdragen ook de financiële bijdragen niet vergeten moeten worden. Je kunt op projectbasis financieel bijdragen. Vaak staat er direct iets tastbaars tegenover deze sponsoring: bijvoorbeeld het eigen logo of een advertentie op flyers, billboards, spandoeken of vlaggen. Maar ook structureel bijdragen is niet zo gek. Vaak wordt jaarlijks een klein bedrag gevraagd om merkpartner te worden. Wanneer je rekening houdt met het belang van citymarketing voor jouw bedrijf, dan gaat het vaak om relatief kleine bedragen. De financiële bijdragen van meerdere merkpartners samen leveren vaak een serieus bedrag op dat een goede basis vormt voor het uitvoeringsbudget van citymarketing. En dat komt dan weer jouw stad, dorp of streek én jouw bedrijf ten goede.
Carlijn Leenders
Wil je meer weten over citymarketing of de vrijetijdseconomie, kijk dan eens op onze nieuwe website: www.resultants.nl of stuur een e-mail naar carlijn.leenders@resultants.nl.