Vorige week mocht ik een kijkje in de keuken nemen bij CenterParcs De Eemhof. Een totaal ander bedrijf qua schaalgrootte, doelgroep en strategie. Dat wil niet zeggen dat het niet inspirerend kan zijn. Misschien juist wel, immers het staat zo ver van ons af, dat we er met een heldere helicopterview naar kijken!
Uitbesteden
Ooit als klein meisje ben ik een keer op een CenterParcs geweest, in de vorige eeuw, toen nog van Sporthuis Centrum. En ook hier is weer veel veranderd en doorontwikkeld. Nog steeds is het idee hier om te proberen de gast zoveel mogelijk vermaak te bieden binnen de hekken van het park. Alles wat je misschien mogelijk zou kunnen hebben, is er te krijgen! Ook hier bij CenterParcs hebben ze ervoor gekozen om niet zelf alle food en drinks zelf te doen. Dat is echt een andere tak van sport dan de verblijfsrecreatie. Het is aan Albron uitbesteed en die hebben dat echt ook fantastisch passend bij het DNA van CenterParcs opgepakt. Heel goed kijkend naar de gast; wie is het, wat zijn zijn wensen en behoeften maar vooral ook: wat zijn zijn diepste drijfveren! Want vanuit die drijfveren, vandaaruit ontwikkelen ze bij Albron de food & drink concepten.
Concepten
Concepten, want op een park hebben ze al meerdere concepten ‘draaien’. En we hebben het allemaal in sneltreinvaart mogen ervaren tot we heerlijk gingen eten bij Nonna (familie restaurant met pizza en pasta). Het ene Italiaanse drama en spektakel volgde het andere op. In een avond beleven waarvoor je anders een maand door Italië zou moeten reizen. Op een gewone doordeweekse dag in september, het zit er vol! Vol met gasten die genieten met hun hele familie groot & klein van het eten en de belevenissen! Er wordt gesmuld van het verhaal en het eten. “Als ze honger hebben, dan trekken ze de koelkast wel open, maar als ze echt willen genieten, dan komen ze hier naar toe.”zegt Ernest van Albron. En het past helemaal bij het concept van CenterParcs. De hele aanleg van het park, de vakantie onderkomens, alles is erop gericht dat het allemaal echt anders is dan thuis en dat je je waant in een heel andere wereld, die dan toevallig bij je om de hoek staat! De architectuur, de beplanting, het had inderdaad zomaar ook ergens langs de middellandse zee kunnen zijn. Alleen het weer is dan net even anders, soms.
Focus op kernkwaliteiten
CenterParcs kan zich nu richten op dat waar ze heel goed in zijn; de gasten waarop ze zich richten, verleiden om bij hen overnachtingen te boeken. En om ze een tof verblijf in de onderkomens te bieden met alles wat daarbij komt kijken. Maar zeker ook de aftersales. Het zal me niets verbazen wanneer ze ook het groen en techniek zouden hebben uitbesteed. Ze hebben de partners gezocht die van hun zwaktes, sterktes maken en dat is ze heel goed gelukt!
Sterktes en zwaktes
Ook wij werken op de camping veel met partners samen. Neem nu maar eens de boekhouding, dat is echt zo niet iets voor mij, ik ben er niet goed in, maar ik heb er zelfs ook nog een echte hekel aan. Onze accountant is daarin heel sterk, ze is heel precies, degelijk en betrouwbaar en heel erg dichtbij en geeft veel maatwerk! Zij zorgt ervoor dat wij de dingen aanleveren op de momenten dat dat moet. Zij meldt medewerkers aan en af en, nu ja, ze ontzorgt ons op dit vlak volledig! Dan hebben we nog de man van groen en techniek waar we al ons tuingereedschap aanschaffen. Hendrik weet alles van die apparaten, moet de ketting van de zaag worden geslepen, dan hoeven we alleen de ketting af te geven en even later is die weer vlijmscherp. Zoek partners uit op hoe zij jouw zwaktes als beste kunnen opvangen, ipv selecteren op de prijs. Zo maak de partner je alleen maar nog sterker, ook op je zwaktes. Want was het niet Marc Lammers die zei dat een team nooit een wedstrijd zal gaan winnen op haar zwaktes!
Ik ben benieuwd, waarop selecteer jij je partners en welke partner heeft jouw zwakte omgetoverd in een sterkte? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
Eén reactie
Beste Karin,
Weer een interessant onderwerp van jou zijde. Je verhaal gaat helaas vooral over de operationele kant op campings en parken. Center Parcs is in staat op haar parken heel veel te bieden op een steeds aantrekkelijker manier. Dat geldt voor heel veel recreatiebedrijven niet. Die moeten het vooral hebben van hun eigen omgeving. Naar mijn mening kun je juist als bedrijf veel sterker worden door te gaan samenwerken met partners uit je omgeving die jou product versterken. Denk daarbij aan collega horecabedrijven ,dagattracties, verhuurbedrijven, musea, galeries en workshop aanbieders.
Gebruik je omgeving als partner, die bieden vaak iets wat je gast zoekt en dat jij niet aan kan bieden of wil aanbieden omdat het niet past in jou bedrijfsfilosofie.
Geert-Frank de Vries
De Vries Kartografie bv. Wij brengen Buiten tot leven!