Wildlands, Heineken Experience en BRC geven les in attractie-ontwikkeling

Hoe zet je een succesvolle attractie neer? Dat was het centrale thema van het regiocongres in Rivierenland. Het Regionaal Bureau voor Toerisme heeft een groeidoelstelling van +5% extra omzet per jaar uit recreatie en toerisme. De komst van een grote trekpleister naar het gebied kan daarin een belangrijke rol spelen.

Dagvoorzitter Reinoud van Assendelft de Coningh neemt de toehoorders mee in de belevingswereld van de vrijetijdseconomie, die volop in ontwikkeling is door zaken als robotisering, automatisering en nog veel meer trends. Toch blijven kernwaarden onaangestast volgens deze leisure expert: “People like to collect memories rather than things.” De belevingswaarde die De Efteling en Disney decennia geleden al ontdekten, bepaalt in de huidige tijd nog altijd de kern van het aanbod in de vrijetijdseconomie.

Wildlands Emmen; De rol van een toeristenmagneet voor de regio

positionering Wildlands Emmen
positionering Wildlands Emmen

In Emmen werd het afgelopen jaar Wildlands Adventure Zoo Emmen geopend. Wegens omstandigheden moest dierenpark Emmen worden verplaatst en dat was meteen een mooie aanleiding om het complete concept te herzien. Directeur Frankwin van Beers wilde vooral onderscheidend zijn t.o.v. bestaande dagrecreatie en dierentuinen. Daarbij is sterk gekeken naar het Disney concept van het Animal Kingdom Park, waarbij storytelling voorop staat.

Nog meer leermomenten uit de presentatie van Van Beers:

  • – Het dierenpark heeft een omslag gemaakt van gidsfunctie (in vml. Dierenpark Emmen) naar gastheerschap (Wildlands). Dat is vooral bereikt door veel energie te steken in de training van het personeel.
  • – Wildlands ontvangt deze week de 1,2 miljoenste bezoeker en presteert daarmee boven verwachting. Ook winkels, restaurants, verblijfsrecreatie en benzinestations in de regio melden dit jaar een flink hogere omzet.
  • – Wildlands bestaat uit vier belevingswerelden, die elk zijn gebaseerd op een verhaallijn. Volgens Van Beers krijgt de meerderheid van de bezoekers dat hele verhaal niet helemaal mee. De verhaallijn is vooral bedoeld als kapstok waar je de hele inrichting van het concept in onderdelen aan ophangt. Het zorgt daarmee voor de samenhang.
  • – De combinatie va het dierenpark met het stadstheater is ook zeer waardevol gebleken. Het stadstheater heeft een heel eigen rol t.o.v. het park. Het congrescentrum is een kwalitatieve goede plek voor de zakelijke markt. En het dierenpark maakt de zakelijke locatie weer uniek.
  • – Continu monitoren en aanpassen is belangrijk. Zo heeft de klankbordgroep van bezoekers er o.a. voor gezorgd dat er achteraf nog een kinderboerderij werd gerealiseerd.

Meer informatie: www.wildlands.nl

BRC; Sleutelen aan een succesformule

In Rivierenland heeft BRC al eens een concept bedacht voor 'Fruitrijk'.
In Rivierenland heeft BRC al eens een concept bedacht voor ‘Fruitrijk’.

Bart Dohmen van BRC Imagination Arts begint zijn presentatie met de basis van elke attractie; en dat is een sterk verhaal. In de praktijk is dat nog niet zo eenvoudig. Dohmen: “Niet elk boek wordt een bestseller en elke film een kaskraker.” Om een verhaal om te zetten naar en succesvolle attractie gebruikt BRC zogenaamde sleutels. Zeven van de achttien sleutels worden kort toegelicht:

  1. ‘Key to the hart’; met welk verhaal weet je je bezoekers te raken.
  2. Kennis over je regio/attractie; met welk onderscheidend vermogen maak jij het verschil
  3. Een sterk verbindend thema
  4. Creëer een verhaallijn die emoties oproept
  5. Speel in op alle zintuigen
  6. Zorg dat de kwaliteit van de uitvoering exceptioneel goed is en let op de details
  7. Zorg voor een ervaring waardoor mensen betrokken raken; ‘being alive’-gevoel
de eerste zeven emotional keys
de eerste zeven emotional keys

Meer informatie: www.brcweb.com

Heineken Experience; Personeel is je belangrijkste succesfactor
heineken experienceIn een luchtige presentatie nam Dirk Lubbers, directeur van de Heineken Experience, de zaal mee in zijn belevingswereld. Als je de (reclame)filmpjes van Heineken ziet dan blijkt dat Heineken méér is dan een biermerk; Het is een ervaring en lifestyle die mensen aanspreekt. In de Amsterdamse Heineken Experience is 95% van de bezoekers afkomstig uit het buitenland. In 2010 kwamen er 433.000 fans op bezoek. Dit jaar wordt voor het eerst de magische grens van 1 miljoen bezoekers gepasseerd.

Wat zijn de succesfactoren van deze attractie, waaraan ook BRC heeft meegesleuteld? Dirk Lubbers deelt enkele van zijn lessen:

  • – De belangrijkste succesfactor noemt hij; Personeel. Lubbers: ”Daar besteden we zeer veel aandacht aan. Dat begint al bij de selectie aan de poort. Gastvrijheid moet in hun genen zitten. Via training, incentives en goede beloning (zowel materieel als immaterieel) zorgen we er voor dat iedereen optimaal presteert.”
  • – Continu op zoek naar verbeterpunten. Reacties op Social Media noemt hij : “Mooie voorbeelden van cruciale managementinformatie die gratis beschikbaar is.” Via een enquête wordt ingezoomd op bedrijfsonderdelen, w.o. bijvoorbeeld ook het toilet. Het slechts lopende onderdeel wordt als eerste aangepakt.
  • – Als het druk wordt, da gaan de waarderingscijfers naar beneden. Dat heeft direct te maken met de wachtrijen die dan ontstaan. Niemand vindt wachtrijen leuk!
  • – Het meest verkochte item in de souvenirshop is een flesje bier met je eigen naam er op. Personaliseren werkt.
  • – Het komende jaar wordt er meer aandacht besteed aan de cafés in de omgeving die Heineken serveren. Zo blijft de bezoeker nog langer verbonden met de belevingswereld van Heineken en ook de café’s zijn blij met de extra klandizie.

Meer informatie: www.heinekenexperience.com

Het regiocongres van RBT Rivierenland vond plaats op vrijdag 4 november in Van der Valk in Tiel.

Meer informatie: complete verslag van het congres RBT Rivierenland (pdf)

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *