In de serie trends in de recreatiesector kijkt trendwatcher Hans van Leeuwen deze week naar trends die niet makkelijk in een hokje te plaatsen zijn. Het zijn de trends die de markt wezenlijk (kunnen) veranderen met voorbeelden van ondernemers die nieuwe wegen bewandelen en dingen uitproberen helpen om bestaande patronen te doorbreken.
Crisis als katalysator
Als er al een situatie is geweest die juist van iedereen een andere instelling vraagt dan is dat wel de legendarische crisis die in 2008 over ons uitbarstte. Wat die tijd heeft voortgebracht is dat er een totaal andere vorm van ondernemerschap is ontstaan. Je kunt wel stellen dat nieuwe ontwikkelingen van de laatste tijd juist ontstaan om van gebaande wegen af te wijken. Men is op zoek naar avontuur en uitdagingen om het beter te willen doen dat wat er nu op de plank ligt. Vooruitgang boek je door kopieergedrag te vermijden en het kan daarbij helpen om dat nou eens niet binnen je eigen netwerk of brancheorganisatie te zoeken.
Ook al bekijkt deze whitepaper naar compleet nieuwe concepten, toch liggen ook hier basisprincipes aan te grondslag. Waar komt nieuwe ontwikkeling zoal vandaan?
- Kruisbestuiving vanuit andere branches.
- Creativiteit, durf en lef; ook vouten maken hoort daar bij.
- Producten ontwikkelen voor ‘vergeten’ doelgroepen.
- Ontwikkelingen in de technologie waarmee nieuwe deuren worden geopend
Enkele cases die in deze whitepaper aan bod komen:
- De persoonlijke reisbegeleider
- Nichemarkt in winterkamperen
- Singles als vergeten doelgroep
- Winters Zomercarnaval in een bungalowpark
- Albert Heijn organiseert foodfestival
Meer informatie: www.pleisureworld.nl/111-wereldtrends-out-of-the-box
Alle whitepapers met trends: #wereldtrends 2016
Eén reactie
Hans, ik ben het volledig met je eens, helder en vlot geschreven! Nu maar hopen dat onze toch nog steeds mono gerichte branch wat meer lef, moed en creativiteit laat zijn.