Vroegboekkortingen geen incident

De verblijfsrecreatieve sector merkt dat de gasten in 2013 alweer ‘erg laat boeken’. Regen in de meivakantie, onzekere economie… en de vroegboekkorting van soms wel 35% helpt ook al niet. Hopen dat de gasten volgend jaar eerder boeken, dat zou toch wel fijner zijn. Afwachten maar…

campingEen TREND die vraagt om een goede koers-bepaling
Nederlandse recreatieondernemers merken het steeds vaker: gasten boeken later en later. Al jaren schuift het moment van boeken en daadwerkelijk verblijven naar elkaar toe. De meivakantie wordt vaak ad-hoc geboekt, last minute.
De zomervakantie? Twee weekjes voorafgaand aan de vakantie. Ook internationale touroperators merken het: er wordt steeds later geboekt. De kortingenprijzenslag met vroegboekkortingen, zomeraanbiedingen, terugkomkortingen lijken niet of maar een beperkt effect te hebben. Dat is geen incident meer, maar een TREND! Als het niet aan het weer ligt, niet aan de economie, waaraan dan? Kijkt u eens naar uzelf: u bepaalt toch ook steeds later waar u precies heen gaat op vakantie? En de boodschappen, ook ‘last-minute’ en niet meer voor een hele week tegelijk? We zullen ons erbij moeten neerleggen dat de manier van handelen van mensen is veranderd. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen: bedrijven die minder last hebben van ‘laat boeken’ en daarnaast ook nog eens mooie prijzen en een hoog terugkompercentage realiseren. Een duidelijk concept en goede koersbepaling zijn essentieel, klopt uw koers nog?

Vroeger boeken en meer dan 50% herhalings-bezoek, het kan!
Bedrijven met een bijzonder concept of een bijzondere ligging en aansprekende communicatie presteren vaak beter dan meer traditioneel ingerichte bedrijven. Een animatieteam is tegenwoordig meer ‘regel’ dan uitzondering, en een website met mooie foto’s heeft toch iedereen? Maar een bijzondere gastvrijheid, een prachtige ligging met aangepaste accommodaties, een streek-thematische insteek, bijzondere samenwerkingen met andere partijen, dat trekt. En behalve dat die bedrijven in de markt goed liggen, merken ze dat de gasten vroeger boeken, maar ook nog eens vaker terugkomen. De voorbeelden zijn er: een middelgrote watersportcamping in Limburg met een herhalingsbezoek van 50%! Overwegend toeristisch kamperen, en nog niet eens in de meest toeristische streek. Wel een bijzonder product, zeer gastvrij en aangepast op de ligging. De boekingen al maanden vooruit, in mei 2013 de hele maand vol en ook de boekingen voor de zomer zien er erg goed uit! Het kan dus!

De succesfactoren
Hoe nu succes te bereiken…

  • • Voorop staat dat sprake moet zijn van een gedreven ondernemer. U moet feeling hebben met uw product, gastvrij zijn, uw product ‘ademen’: u bent zelf de grootste ambassadeur van uw bedrijf.
  • • Natuurlijk moet u ook uw gasten (leefstijl) door-en-door kennen: wat wordt erg gewaardeerd, wat minder. Zorg elk seizoen weer voor vernieuwing, natuurlijk passend bij uw gast en aard/omvang van uw bedrijf.
  • • Uw (marketing-)communicatie moet zijn aangepast op uw doelgroep: als zij sterk multimediaal gericht zijn moet u daar natuurlijk op aansluiten, als zij liever op andere wijze communiceren past u zich natuurlijk aan. Laat u niet foppen door marketing- en internetbedrijfjes die u een ‘standaard-product’ verkopen, maar ga uw eigen weg die aansluit bij uw bedrijf, uw gasten!
  • • Werk samen met uw omgeving: u doet de dingen waar u goed in bent, laat anderen voor u doen waar zij goed in zijn. Samen met anderen presteert u beter!
  • • Een blije en meer dan tevreden gast is uw grootste ambassadeur en komt wellicht nog eens terug (of beveelt uw bedrijf bij anderen aan).

Richting bepalen
U bepaalt zelf de ontwikkelingsrichting van uw bedrijf. Uiteindelijk zijn het uw ideeën die zorgen voor meer of minder succesvol ondernemen. Daar kan misschien wel niemand u echt bij helpen. Maar toch…écht in gesprek gaan met uw gasten helpt natuurlijk erg bij het begrijpen. Een goede analyse van de markt in algemene zin, maar zeker voor uw bedrijf in relatie tot uw marketing, uw gasten, de leefstijl van uw doelgroep helpt zeker ook! Léon Jobse van ZKA: “Juist ook voor verblijfsrecreatieve bedrijven hebben we een aanpak ontwikkeld, waarmee we snel inzicht krijgen in functioneren van bedrijven: de Leisurespiegel. Samen kijken naar verbeterpunten en de richting bepalen, daar gaat het om! Met de aanpak kijken we naar een aantal aspecten die volgens ons van groot belang zijn om het functioneren van een onderneming goed en snel te analyseren”:

  • • Ruimtelijk-functioneel beeld: klopt het product of zijn aanpassingen in ruimtelijke zin gewenst; past het bij de marktvraag?
  • • (Financiële) bedrijfsexploitatie: lopen de kosten/opbrengsten parallel met het geboden product, sluiten de ratio’s aan bij de ratio’s die mogen worden verwacht van het bedrijf?
  • • Ondernemerschap en –visie: past het bedrijf, het product bij de ondernemer en is de ondernemer een ‘echte’ ondernemer die past bij het bedrijf?
  • • Marketing: sluit de marketing aan bij (de leefstijl van) de doelgroep, de marktvraag en lijkt de wijze van vermarkting van het product effectief te zijn?
  • • Markt: is er een markt of verschuift de marktvraag en speelt het bedrijf daar goed op in?

 

Met dank aan:
Léon Jobse van ZKA. Mail: l.jobse@zka.nl Telefoon: 06-10 01 56 61.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *