• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Zoeken

Vrijdagmiddagblog! Wat als alle hotels sluiten?

1 november 2013 by Ruby Kramer Reageer

Wat doe je met een generatie die weinig wilt kopen, bij vreemden slaapt en alles zelf wilt doen? De nieuwe generatie: creatief, eigenzinnig en ondernemend! Alleen maakt deze generatie de toekomst voor de vrijetijd erg lastig.

Niemand weet het
Na het zien van de Tegenlicht documentaire ‘Mensen van Nu’, besef ik ineens dat er binnen de vrijetijd veel meer gaat veranderen dan alle trendwatchers en ervaringsdeskundigen nu kunnen voorspellen. De generatie waartoe ik behoor is de generatie die invloed heeft op onze eigen kinderen. En als wij al vrijgevochten zijn, wat worden onze kinderen dan?

Slapen doe je bij vreemde
In de documentaire kwamen er twee zaken aan de orde die mij aan het denken zette over vrijetijdsbesteding. Het eerste was toen iemand zei:  “Ik slaap nooit meer in een hotel. Als ik op reis ga slaap ik bij mensen thuis.”  Dit geldt ook voor mij, alleen zakelijk gezien slaap ik nog in een hotel. Privé ga ik liever naar mensen thuis of een jeugdherberg. Ik wil niet alleen op een kamertje zitten. Ik wil meemaken, zien en ruiken. Ik wil avontuur. En niet alleen op reis, want thuis figureert mijn bank ook regelmatig als slaapplek voor andere avontuurzoekers.

vrijdagmiddagblog_toekomstvrijetijd
Bij mensen thuis logeren. Bron foto: Tumblr

Nieuwe kansen, oude verdwijnen
Er werd in de documentaire goed belicht dat deze generatie snel iets met elkaar deelt. Mogelijk dat we daarom geneigd zijn bij vreemde te gaan slapen en ze in ons huis uit te nodigen. Vorig jaar werd er verontwaardigd gesproken over Airbnb tijdens een toeristisch congres in Amsterdam. Ik snapte de angst toen niet, maar weet nu precies waarom er afgunst was. Traditionele hotels gaan verdwijnen zodra de ‘grijze bups’ weg is en organisaties als Airbnb snappen waar we naar toe gaan.

Hergebruik je massaproduct
Het andere dat mij aan het denken zette heeft alles te maken met mijn eigen sector, de retail. In de documentaire is te zien dat er andere manieren gezocht worden om aan levensmiddelen te komen en er minder waarde wordt gehecht aan bezittingen. Nieuwe massaproducten hebben dus een mindere kans tot aankoop. Waar hergebruik, eigen timmerwerk, lokale producten, ambacht en exclusiviteit hun herintreden doen. Dit geldt ook voor de souvenirs.

Vrijdagmiddagblog_voorbeeldsouvenir
Massaproduct blikje wordt handgemaakte souvenir. Bron foto: Tumblr

Zoek een donker hoekje op
Moeten we nu met zijn alle in een hoekje gaan zitten snikken? Wachten tot de nieuwe generatie de opgebouwde fundering van de vorige generaties onderuit haalt? Nee. Ik denk ook niet dat iedereen ineens overstapt op een zeilschip om fair trade producten te halen of zijn kind eten uit een vuilnisbak geeft. Maar de intentie die er achter zit; de veranderingen die gaan komen en de creatieve oplossingen die we daardoor gaan maken; dat is iets om eens bij stil te staan.

Tot volgende week! 
Ik ben erg benieuwd hoe jij de toekomst van de vrijetijd ziet. Laat hieronder of via twitter een reactie achter.  Volgende week zoeken we de ‘dirt promotion’ op in het Vrijdagmiddagblog! Tot dan.

Ruby Kramer – PanterKist

Categorie: Opinie en kennis Tags: airbnb, consument, generatie, hotel, panterkist, souvenir, souvenirwinkel, winkel

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Primaire Sidebar

Convious campagne

Productnieuws

Frans pretpark Le PAL kiest voor Smash & Reload als eerste interactieve dark ride

Ervaren professionals uit de recreatie starten een nieuw adviesbureau: TDAC

Landelijk congres Vitale Vakantieparken op 2 juni

Recreatie Vakbeurs 2022 breidt uit met segment ‘horeca’

Grootste en snelste achtbaan van Denemarken door Vekoma gebouwd in Fårup Sommerland

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Agenda

jun 30
08:00 - 17:00

Expertmeeting Retailtainment

Bekijk kalender

Recente reacties

  • edwin op Regelgeving voor springkussens en inflatables m.i.v. 2021
  • J.W. Gutterswijk op Landal Mooi Zutendaal (Be) breidt uit met houtskeletbouw villa’s
  • Jan Cramer op Rechtbank steunt plannen gemeente Amsterdam voor krimp van de rondvaartvloot

Secundaire Sidebar

Insight

Informeren met filmpjes helpt Parkvakanties aan snelle groei van het bereik

Tekort aan personeel is grote bedreiging voor de recreatiesector

De gast betaalt de (energie)rekening – Pay-Per-Use

EuroParcs brengt duurzame intenties ook al in de praktijk op de parken

Nieuwe technieken geven traditionele attracties een nieuw leven

Lees meer over Insight »

Kennispartners

Insiders

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Stratech

ZKA Leisure

Kruidenier

BCE leisure

ACSI

Recreatheek

ABN AMRO

Creative Structures

Team Animation

ZKA Strategy

Parkvakanties

Speelplan

CampPlus

RED online marketing

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2022 · Pretwerk · Site door: buro KREAS