Conceptstores, gethematiseerde winkels, pilotstores, flageships, pop-ups; iedereen heeft een van deze termen wel eens voorbij horen komen. Het viel mij op dat er één sector in het bijzonder in Nederland is die begrijpt hoe deze formules in de markt gezet moeten worden. Het zijn de kappers die voorop lopen in creatieve verkoopformules. Read, watch and learn!
Pop-Up kapper met barbecue
Een pop-up betekent dat iets er tijdelijk is. Zelfs de thuiskapper zou je als pop-up kunnen zien. Echter zie ik bij pop-up een kapper die tijdelijk een pand betreed of op een festival staat. Een leuk voorbeeld vond ik een barbecue in de VLLA tuin in Amsterdam gecombineerd met de kapper. Twee totaal verschillende activiteiten, die uiteindelijk best geinig zijn samen. In Eindhoven is een pop-up kapper geweest die om de drie maanden van pand wisselde. Hard to find – easy to love.
Ouderwets is nieuwerwets – De Barbier
Ik ben trouwe volger op Facebook van Schorem in Rotterdam. Terwijl ik nog nooit in de buurt ben geweest van deze salon en er niet welkom ben als vrouw. Op deze pagina is goed te zien hoe het thema in alles wordt doorgevoerd, zoals het interieur van de salon en de kleding van het personeel. Voor ons vrouwen rest alleen deze pagina, om te smullen van zwart-wit foto’s van stoere mannen die in ouderwetse leren stoelen met kwast en mes geschoren worden terwijl ze een kop koffie drinken.
Product wordt kapsalon
Nieuw is het zeker niet; BrainWash. Maar aan de vele kopieën te zien, is het een concept dat goed aanslaat. Zelf ga ik naar de formule kapsalon van het merk Keune. Alleen heeft dat merk geen duidelijke naam in de markt gezet, zoals Wella dat wel deed met BrainWash. Hoewel het knippen er goedkoop is, ben ik vaak duurder uit. Mijn tas is altijd gevuld met sprayen en shampoos die ze tijdens het wassen en knippen op mijn haar hebben gespoten. Zeg nu zelf: “Je haar glanst er wel extra mooi van.”
Meer dan haar
Flagship stores (merken die hun nieuwe lijnen laten zien) combineren steeds vaker hun producten met kappers. Het principe is ongeveer gelijk aan bovenstaand concept, maar het gaat nog iets verder. Niet alleen haaradvies wordt er gegeven, maar ook welke make-up je bij je nieuwe haarkleur zou moeten gaan dragen. Of welke winterjas het beste past bij krullen.
Gooi die wilde haren los
Wat leren we van bovenstaande? Dat een sector waar lange tijd hetzelfde in gebeurde, nu onderscheidende manieren bedenkt om hun product/dienst aan de consument te verkopen. Soms hoor ik: ‘een souvenirwinkel is gewoon een souvenirwinkel’ of ‘wat moet ik veranderen aan een campingwinkel?’. Neem een voorbeeld aan de kappers, die besloten hun vertrouwde haren los te gooien en er iets bijzonders van te maken.
Tot volgende week!
Volgende week gaan we het over totaal iets anders hebben in het Vrijdagmiddagblog! Ik kijk er alvast weer naar uit, jij ook? Reacties kun je altijd hieronder of op de twitter achterlaten. Tot volgende week!
2 reacties
goed bekeken, al het conservatieve loslaten
Bedankt voor deze toffe reactie!