De QR-code; zal het ooit echt aanslaan of bedenken we er iets nieuws voor? Toen ik van de week las dat er een nieuwe QR ‘winkel’ geopend is op het metrostation van Rotterdam, bekroop mij de QR-code vraag weer. Wat denk jij?
Mega reclameposter is winkel?
De aanleiding kwam dus door bol.com die een ‘vakantiewinkel’ heeft geopend. Ik heb het zelf nog niet mogen ervaren, maar als ik de afbeeldingen zie dan lijkt het meer op een reclameposter van 18 meter, dan op een winkel. Op deze poster worden 33 zomerartikelen getoond met een QR-code. Volgens bol.com om de mensen tijdens het wachten beter te laten voorbereiden op hun vakantie.
Slimme toepassing van QR
Ik moet nageven dat ik het een slimme plaats vind voor reclame. Maar ik de term ‘winkel’ wel te ver vind gaan. Een winkel blijft voor mij toch echt een locatie waar je werkelijk naar binnen stapt en een ervaring ondergaat. Zo hoorde ik van vrienden dat die in een nieuwe Kijkshop zijn geweest. Een waar bij alle producten een QR-code staat. Geen bordjes meer met lange teksten, maar direct recensies en bestellen. Zij waren daar erg enthousiast over.
Wat zeggen andere trendwatchers
Om te lezen wat andere van QR-codes vinden ben ik een aantal trendartikelen ingedoken. Ik kwam als eerst tot de ontdekking dat QR-code alles behalve nieuw is. Wist jij dat het al in 1994 door Toyota is ontwikkeld? De meeste trendwatchers zijn negatief over de QR-code, omdat er slechts één gegeven aangekoppeld wordt en de gebruiksvriendelijkheid vaak te wensen overlaat. Vele geloven wel in beeldherkenning of een andere RFID-toepassingen.
Disney doet het net even anders
Zo kwam ik een artikel tegen van Disney in Orlando waar bezoekers doormiddel van een polsbandje alles kunnen scannen. In deze MagicBand staan gegevens van de bezoekers opgeslagen, waardoor personeel gericht tegen bezoekers kan spreken. Daarbij hoeven de bezoekers geen hotelsleutels en entreetickets mee te nemen, want het bandje is tevens je toegang tot alles. Ook attracties reserveren en je souvenirs bij de ophaalservies regelen gaat met de band.
Daar is het woord weer: beleven
Disney snapt het; de MagicBand is persoonlijk en gebruiksvriendelijk. Waarbij we bij de QR-code toch eerst moeten scannen, wachten en hopen dat de juiste informatie op je scherm komt. Ik geloof in RFID toepassingen, maar of de QR-code het gaat redden is de vraag. Wat betreft de ‘winkel’ van bol.com, had ik er persoonlijk voor gekozen om de bezoeker meer te laten beleven dan alleen een inscan moment. Denk aan een pop-up store die wekelijks naar een ander station reist, vol met desbetreffende producten en QR-codes, maar liever zelfs nog met beeldherkenning van de producten.
Tot volgende week!
Wil jij jouw mening achterlaten over QR-code of heb jij de vakantiewinkel in Rotterdam gezien, laat een reactie hieronder of op de twitter achter. Eigenlijk had ik deze week een blog over televisieseries willen publiceren. Best typisch dat door bol.com dat blog nog één week moet wachten. Je leest er volgende meer over!