Vrijdagmiddagblog! Het mooiste uitzicht aan het IJ

Stel; je hebt een prachtig monumentaal pand met een van de mooiste uitzichten over het IJ. Er lopen dagelijks 10.000 potentiele klanten voorbij. Je hebt een goed product en enthousiaste ondernemerszin. Hoe kan het dan toch dat er te weinig klanten bij je naar binnen lopen?

Pier 10 heeft potentie
Die vraag stelde Peter Beshay mij vorige week tijdens een bezoek aan zijn Subway Restaurant aan Pier 10 in Amsterdam. Deze 125ste Subway van Nederland is gevestigd in het monumentale veerponthuis. Het is een mooie locatie en er zijn genoeg mogelijkheden om klanten binnen te krijgen. Toch wordt het de ondernemer lastig gemaakt doordat hij te maken heeft met drie organisaties die hij steeds tevreden moet houden: Gemeente, Monumentenbeheer en Subway.

Oproep aan Subway: Breng the roaring tweenties terug!
Het interieur is niks zeggend. De oude elementen worden volkomen genegeerd doordat vanuit Subway is bepaald dat er een standaard interieur moet zijn. Ik snap dat Subway uniciteit uit wilt stralen met haar vestigingen, maar deze locatie leent zich voor een speciale behandeling. Het uitzicht over het IJ is namelijk uniek en de oude elementen zoals de houten vloer en het kluis kunnen veel beter tot hun recht komen. De ‘roaring twenties’ zouden hier zo weer tot leven kunnen komen met de juiste inrichting.

Vrijdagmiddagblog_5a
Voorbeeld van jaren 20 interieur.

Oproep aan Monumentenzorg: Beken kleur!
Het pand moet in de originele kleurstelling blijven. Nu zijn turquoise en wit de kleuren die het pand mag hebben. Dat vloekt met het groen en geel van Subway.  Zonde, want het haalt de uitstraling van het pand onderuit. Op oude foto’s is te zien dat het pand een donkere, vermoedelijk bruine kleur, heeft gehad. In de bruine kleur zou het pand beter opvallen.

Oproep aan de Gemeente: Verspreid de kracht van reclame!
Als het interieur en exterieur voor de juiste aantrekkingskracht (en beleving) zorgen, dan is het laatste element dat verbeterd mag worden: promotie. Alleen op dit moment mogen er buiten geen borden geplaatst worden, geen posters, geen flyers, geen verspreiding van broodjeslucht, geen uitloopmat, geen vlaggen, eigenlijk mag er niks. Terwijl de gemeente er wel baat bij heeft dat dit pand gevuld blijft, want anders krijg je verval op de kade. Dat lijkt mij geen goede reclame voor alle toeristen en bewoners die dagelijks de veerpont pakken.

Tot volgende week!
Ik vermoed dat bovenstaand verhaal geen opzichzelfstaande praktijksituatie is. Ken jij een soortgelijke situatie? Laat dan hieronder je reactie achter. Ik raad in ieder geval iedereen die wel eens met de veerpont gaat aan om een koffie te gaan drinken bij deze Subway. Het uitzicht op de oude Silo, het Eye en Bimhuis vond ik nergens anders zo mooi bij elkaar. #Pier10 Tot volgende week!

Ruby KramerPanterKist

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *