Soms heb ik Tabatha’s Salon Takeover gevoelens. Hoeveel kapsalons zal zij ondertussen al wel niet veranderd hebben? En elke keer weer komt ze dezelfde problemen tegen. Eigenaren reageren dwars, personeel doet vooral zijn eigen ding, schoongemaakt wordt er niet en bezoekers lopen gillend weg.
Verandering is stom
Veranderingen in een bedrijf zijn niet leuk. Ze worden met tegenzin onthaald. Vooral het personeel of vrijwilligers hebben vaak moeite om ‘hun manier van werken’ ineens te moeten veranderen naar ‘effectieve manier van werken’.
Flitsende ideeën
Vandaag sprak ik een aantal ondernemers die veranderingsprocessen doorlopen binnen bedrijven. Het is tijdens de opdracht vaak geen dankbare klus. Jij bent namelijk de boeman en komt met jouw flitsen nieuwe ideeën alleen maar verwarring brengen in het huidige systeem. Hoe creëer je in een proces waarin alle medewerkers toch dezelfde kant op moeten een saamhorigheid die er voor zorgt dat er ook veranderingen komen?
Proceswerk met hakken in het zand
De eerste fase is luisteren. Wat wil wie en wie is waar verantwoordelijk voor. Daarna komt de duidelijkheidsfase. Niet te lang blijven praten, maar overgaan in actie. En daar zit meteen het gevaar. De meeste gaan in deze fase dwars liggen. De hakken zitten ver in het zand. Belangrijkste is dat je niet gaat trekken. Blijf uitleggen waarom de veranderingen plaats vinden.
Bedankt!
Uiteindelijk gaat iedereen de resultaten van de veranderingen ervaren. De mensen zijn blij en lijken compleet vergeten dat ze tot een half jaar geleden nog als een blok beton bewogen in het proces. En bedankjes? Daar doen we in Nederland niet aan, want het is toch ten slotte je werk.
Voor alle veranderingscoaches, -managers, – medewerkers, bedankt dat jullie standaard patronen doorboren.
Tot volgende week.
Wil je meepraten over veranderingsprocessen of over een onderwerp uit de vorige vrijdagmiddagblogs? Plaats op twitter of hieronder een reactie. Ook zijn tips over trends en nieuwe activiteiten in de vrijetijd altijd welkom. Mailen kan naar info@panterkist.nl.