We willen allemaal gastgericht zijn met onze organisaties. Vooral die zoals wij die in de hospitality-sector werken. Maar welke betekenis heeft gastgerichtheid en gaat dat wel ‘diep’ genoeg voor de toekomst?
Voor en achter de schermen
Welke betekenis geven we aan gastgerichtheid? Wat ons betreft zal dat steeds dieper en dieper moeten zijn. Anders is het maar een oppervlakkig ’trucje’ en typisch marketing-dingetje. Nu we in onze rustige ‘winterslaap’ zitten op onze camping (red. Watersportcamping Heeg), zijn dit wat ons betreft de vragen die we ons zullen moeten stellen. Wat als we gastgerichtheid zo doortrekken dat we uiteindelijk naar een gast-ecosysteem zullen gaan? Een totaal ecosysteem dat alles omvat dat bijdraagt aan het in stand houden van een optimale gastervaring, Dat is niet alleen de zorg van de bedrijven waarmee de gast direct in aanraking komt, zoals musea, horeca, middenstand, gezondheidszorg en een financiële instelling, om maar wat te noemen. Het zijn ook de toeleveranciers zoals bv. de energieleverancier, de verzekeringen, de graszaadleverancier, overheid, onderwijs, gereedschappen, medewerkers, buren en ga zo maar door. Maar ik denk daarbij ook aan de uitwisseling van energie en materie tussen al deze partijen en de niet levende omgeving zoals de bodem, het water en de lucht.
Ecosysteemdenken
Hoe cool zou het zijn wanneer we dat in een totale balans krijgen? Hoe tof zou het zijn wanneer we met dit gast-ecosysteem nul negatieve impact zouden hebben in bv. 2025? Over tien jaar, zou dat kunnen? We zijn nu al bezig met een groepje mensen om te onderzoeken hoe we dit kunnen bereiken. Zodat onze gasten van morgen, met trots kunnen vertellen dat ze hun vakantie bij ons hebben doorgebracht en dat ze daar zoveel mooie belevenissen hebben meegemaakt, zonder dat ze zich schuldig hoeven te voelen over de negatieve impact van hun bezoek, want die is er dan gewoonweg niet meer!
Gast-ecosysteem?
Een gast-ecosysteem is wat ons betreft de enige toekomstbestendige oplossing voor gastgericht ondernemen, wat is jou idee? We zijn benieuwd, laat het ons weten, wees welkom!
De polletjes, Watersportcamping Heeg.
2 reacties
Gastgericht; De klant zijn tijd laten besteden aan wat ze ervoor komt en aangeven bij keuze; een goede uitleg van product kenmerk, de smaak en gebruik, dat het prettig valt onder het gene, dat de persoon op dat moment nodig heeft. Stress bestendigheid; Kalm en rustig over praten en serieus nemen. Bij haastigheid; prijzen dat zijn tijd gewaardeerd wordt.
Toekomstige aspect; Het verleden herleven in situatie en gebeurtenissen, om de doelen te herbouwen; inwinnen van informatie en intelligentie opzoeken, wat de oppervalk in valt. Discussiëren goede analyse punt. Dan komt men tot stand van het probleem en aanpak het vervolg.