Vijf tips om te sturen op mond tot mond reclame

Adverteren of mond tot mond reclame? Vaak is het niet de keuze tussen één van beide, maar zal een uitgekiende combinatie het meeste effect sorteren. Met het advertentiebudget ben je degene die betaalt en dus bepaalt. Je hebt daarmee een instrument in handen waarmee je kunt sturen. Met de daar op volgende mond tot mond reclame wordt de boodschap persoonlijker en bereik je een multiplier effect.

  1. Creëer fotomomenten op je bedrijf met logo en/of naam op de achtergrond

In de Brusselse metro heeft Plopsa een slimme campagne uitgedacht. De reclameposters zijn hier een achtergronddecor voor een leuke foto. Op internet duiken in de sociale media al vele foto’s op van de poster. Dat is hier het multipliereffect.

Plopsa reclame in Brusselse metro

 

  1. Guerrilla marketing

Het is niet makkelijk om een actie te verzinnen waar over gesproken wordt. De kracht van guerrilla marketing is dat je product/merk ineens verschijnt op een plek die niemand had verwacht. Dit soort marketing vraagt wel lef. Een mooi voorbeeld is de actie met de Bavaria jurkjes tijdens de WK voetbal. (zeer veel media aandacht.) Of kijk eens naar de actie van Zeeman tijdens de Amsterdam Fashion Week:

 

  1. maak reviews makkelijk

Op beoordelingswebsites komen consumenten samen om uw prestatie te bespreken. Het is wel zo handig als uw fanclub daar ook bij aanschuift. Zorg dus dat je tevreden klanten de moeite nemen om ook hun review te schrijven.

–          Door een computer bij de receptie te zetten met daarop de reviewpagina.

–          Door tevreden gasten na afloop van hun bezoek een mailtje te sturen met een directe link naar een reviewpagina.

 

  1. Geef gratis ansichtkaarten weg; ‘groeten uit…’
Boomerang kaart Nivea Body

Besparen op ansichtkaarten is valse zuinigheid. Geef deze vooral gratis weg. Als je berekent wat het een ansichtkaart kost (inclusief de handling voor de verkoop) dan kun je een kaart beter inzetten als marketingtool dan als souvenir. De afbeelding moet in ieder geval de moeite waard zijn; leuk, mooi, grappig. En niet te overduidelijk reclame. (zet deze eventueel alleen op de achterzijde) De gratis kaarten van Boomerang zijn, zelfs na vele jaren, nog steeds populair.

 

  1. Ontwikkel campagnes voor social media

Deze open deur hoort kon ik gewoon niet overslaan. Het internet is voor de recreatiesector dermate belangrijk dat een strategie voor de social media er  ‘gewoon’ bij hoort. Belangrijkste uitgangspunt bij een strategie: de klant bepaalt zelf welke informatie relevant is. Biedt bijvoorbeeld materiaal waarmee iemand zijn eigen blogs en reviews kan verfraaien (foto’s, filmpjes, games, ) Over dit onderwerp kunt u op internet veel meer informatie vinden.

 

Blog door: Walter Jonker, Levend LAND communicatie

Eén reactie

  1. Mond tot mond reclame is erg belangrijk. Echter is uit mijn ervaring een combinatie van verschillende factoren een noodzaak. Bedrijven hebben ook goede sign, stickers en posters nodig.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *