Verschillen tussen hotelontbijt en bungalowontbijt

In een hotel is ontbijt bijna altijd inbegrepen bij de deal. In de bungalowsector is een verzorgd ontbijt inmiddels ook in opkomst. Website Hotels.info onderzocht de (veranderende) wensen in een hotel; Albron maakte een vertaalslag naar de ontbijtservice zoals die recent bij Center Parcs werd geïntroduceerd.

Situatie in hotels

Press_release_hotel.info_Hotel_Breakfast_NL_02Wat zijn de belangrijkste wensen voor een hotelontbijt? De resultaten uit de Hotels.info enquete geven een duidelijk beeld: voor 83% van de respondenten is een uitgebreid aanbod aan etenswaren en drankjes voor het ontbijt belangrijk. Hoteliers hebben zich allang ingesteld op verschillende ontbijtwensen en komen aan de wensen van de gasten tegemoet met een zo uitgebreid mogelijk aanbod.
Ruim 30% van de ondervraagden neemt slechts een half uur de tijd voor koffie, brood en broodjes. Rond twee derde laat zich niet opjagen door afspraken of verleiden door het strand en blijft een uur of langer ontbijten. Misschien hebben ze gereserveerde plaatsen… Interessant is dat het vooral Duitsers zijn die genieten van het ontbijt en zich niet laten opjagen. Voor Italianen daarentegen kan het niet snel genoeg gaan. Voor hen is de eerste maaltijd van een dag een snelle aangelegenheid.

De meesten geven de voorkeur aan warm en voedzaam
Op nummer één staat het voedzame en calorierijke Engelse ontbijt, inclusief eieren, worstjes en spek met 39,2% van de stemmen, gevolgd door het zoete continentale ontbijt op de tweede plaats met 24,4% van de stemmen. Deze beide ontbijtvarianten worden bijzonder graag, met name door toeristen, gecompleteerd met een glas mousserende wijn (26,1%). Maar weinig gasten beginnen de dag het liefst gezond met muesli, volkorenbrood en fruitsalades. Daardoor belandt het sportontbijt met 10,3% onderaan de lijst.

Het Engelse ontbijt valt zoals verwacht vooral bij Engelsen in de smaak (49%), maar deze variant is verrassenderwijs ook populair onder Duitsers (45,3%), Nederlanders (44,7%) en Brazilianen (44,5%). Met name de Italianen (41,4%) geven de voorkeur aan een zoet ontbijt, op korte afstand gevolgd door de Fransen (33,0%) en Spanjaarden (31,9%). De Fransen zijn echte experts als het gaat om “savoir vivre” en beginnen hun dag graag met een glas mousserende wijn en een plak gerookte zalm (32,9%).

Ontbijtvariant Wat hoort erbij? in %
Engels ontbijt Wit brood, toast, spek, worstjes, roer- en spiegelei, vleeswaren, kaas, gegrilde tomaten, vruchtensap, compote, cornflakes 39,2
Ontbijt met mousserende wijn Broodjes, croissant, boter, vleeswaren en kaas, marmelade, gerookte zalm, mousserende wijn 26,1
Continentaal ontbijt Broodjes, croissants, boter, marmelade/jam 24,4
Sportontbijt Volkorenbrood, fruit, cornflakes, karnemelk, sinaasappelsap, halfvolle yoghurt, magere kwark en muesli 10,3

 

Regionale specialiteiten
Ongeacht of men kiest voor een zoet of voedzaam ontbijt, gasten hechten veel waarde aan regionale specialiteiten, verse eieren en verschillende soorten koffie. “Hoteliers die hiermee punten kunnen scoren, hebben de gasten eigenlijk al binnen”, aldus Ralf Priemer, Managing Director bij hotel.info. Gasten houden er niet van wanneer etenswaren van gisteren worden opgediend of wanneer het buffet indien nodig niet wordt aangevuld (beide 22%). Op plaats drie van meest voorkomende ergernissen staat “Onvriendelijk personeel” met 14%.

Prijs in minder relevant
De prijs daarentegen zorgt zelden voor ontevredenheid: een goed ontbijt mag wat kosten. Bijna 15% van de ondervraagde hotelgasten is bereid om meer dan 16 euro bovenop de kamerprijs te betalen; 42% is bereid om tussen de 11 en 15 euro extra te betalen. 43% van de gasten zou 5 tot 10 euro meer betalen. “Bij hotel.info zien boekingsklanten al bij de zoekopdracht naar een hotel of het ontbijt bij de prijs is inbegrepen of dat er extra kosten voor worden berekend”, aldus Priemer, die hiermee wijst op de transparantie van de boekingsportal. De beoordelingen van gasten in de categorie “Ontbijt/gastronomie” zijn een extra bron van informatie bij de keuze voor een hotel.

Meer informatie: www.hotel.info

Situatie in bungalowsector

albron cp ontbijtAlbron verzorgt de foodservice voor Center Parcs. We vroegen deze specialist naar de specifieke eigenschappen van een ontbijt op een bungalowpark. Komen die wensen overeen met die in een hotel? Ernst van der Voort van Albron: “Tijdens de bungalow vakantie vervult ontbijt verschillende belangrijke rollen, vaak afhankelijk van de samenstelling van je gezelschap of de reden van je verblijf. Zo onderscheiden wij binnen CenterParcs gasten profielen waaronder:

  • het profiel van de actieve gast. Deze wil tijdens zijn verblijf veel activiteiten verrichten, wil geen tijd verdoen aan het bereiden van het ontbijt en een frisse start maken. Voor hen is het ontbijt buffet de ideale start van een actieve dag, gemak staat hier boven aan het lijstje.
  • Onze belangrijkste doelgroepen zijn natuurlijk gezinnen met kinderen. Voor hen begint de dag al vroeg en is het ontbijt eigenlijk het eerste rustpunt van de dag. Zoals iedereen weet is ontbijten één van de belangrijkste maaltijden van de dag en bieden we dus ook een ontbijt aan dat past in een bewuste levensstijl, hieraan hecht Albron veel waarde.

Overigens geldt voor het ontbijt tijdens de vakantie vooral dat je jezelf lekker verwent. Om al die doelgroepen en hun specifieke wensen te bedienen ( en dus te verleiden) bieden wij het Rise & Shine ontbijt buffet aan. Een volledig gethematiseerd ontbijt buffet waar we letterlijk iedere dag de zon laten opkomen, waar je je eigen muesli kan samenstellen en we jou eitje bakken precies zoals jij het wilt….Volgens ons het beste , verstandigste en vooral leukste begin van de dag!”

Meer informatie: www.albron.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *