“Je vind alles op één adres” en “Er is een plek waar alles is wat je nodig hebt”. Pay offs die worden gebruikt door Wehkamp.nl., met als hoofd slogan “Eerst wehkamp.nl”. Waarschijnlijk kent u nog wel die dikke brochures van de Wehkamp, vol foto’s van producten. Pagina na pagina. In de huidige tv-spots van de Wehkamp kom je nog weinig producten tegen. Sterker het gaat Wehkamp.nl om de sfeer, beleving, je zelf verwennen, genieten en te zijn wie je bent. Wehkamp verkoopt geen producten meer, maar beleving.
Beweegredenen
Recreatieondernemers en hoteliers stoppen veel energie en geld in het verbeteren van hun bedrijf. Nieuwe speeltoestellen, nieuwe toiletten, nog mooiere hotelkamers en uiteraard overal gratis wifi. Helaas stellen veel recreatieondernemers zich niet de vraag of gasten werkelijk voor dat mooie toiletgebouw, de fantastische hotelbedden of de gratis wifi komen. Zij staren zich blind op het eigen bedrijf. Dit zonder hun bedrijf op de eigen omgeving of op de werkelijke beweegredenen van de consument af te stemmen. Recreatieondernemers zouden zich daarom af moeten vragen wat nu de werkelijke beweegredenen en wensen van de gast zijn. Wehkamp weet dat al wel, maar veel ondernemers in de recreatiesector en hotellerie nog niet
Als u zelf op vakantie wilt, zou u de vraag aan u zelf moeten stellen. Gaat u naar Frankrijk, Griekenland, Spanje of Egypte voor dat prettige bed, de gratis wifi of dat o zo nette toiletgebouw? Ik in ieder geval niet, maar u blijkbaar wel, of toch niet? Jammer genoeg gaan veel recreatieondernemers en hoteliers wel zo met hun eigen bedrijf om. Zij staren zich blind op het eigen bedrijf.
De omgeving als gratis uniek verkoopargument
Vanzelfsprekend moet een recreatiebedrijf netjes, mooi en goed zijn. Maar bij de keuze van type vakantie of recreatieverblijf komt de gast in eerste instantie niet voor het bedrijf. Sterker nog dat mooie toiletgebouw en de luxe hotelkamer interesseert de gast in eerste instantie niets. De meeste gasten willen waarschijnlijk in eerste instantie ontspanning, nieuwe indrukken opdoen, nieuwe ervaringen beleven, rust en dit ook nog eens in harmonie met familie of geliefden.
Al dat alles, staat al gratis tot de beschikking van recreatieondernemers. De eigen omgeving en regio. Dat zijn voor de gast de eerste werkelijke reden om in een hotel of recreatiebedrijf te verblijven. Maar waarom verkopen veel hotels en recreatiebedrijven deze gratis en unieke omgeving dan nog niet?
Bijzondere marketingvoorbeelden
Uiteraard zijn uitzonderingen aanwezig. Enkele van de grote bungalowparkorganisaties hebben zich het verkopen van de omgeving al heel behoorlijk eigen gemaakt. Dat het nog beter kan bewijst onder andere Tulip Inn Brinkhotel te Zuidlaren en Hotel Hoogeveen. Op de websites www.informatiedrenthe.nl en www.uitjesindrenthe.nl worden de uitjes mogelijkheden in de provincie Drenthe gepresenteerd. Met beide websites worden activiteiten en beleving in Drenthe verkocht. Overnachting boeken om deze activiteiten en belevingen te ervaren kun je maar bij twee hotels, vanzelfsprekend bij Tulip Inn Brinkhotel Zuidlaren en Hotel Hoogeveen. Met het centraal stellen van actie en beleving in Drenthe weten beide hotels boven gemiddelde bezettingspercentages te realiseren
De omgeving en de regio zijn dus de werkelijke unieke verkoopargumenten voor recreatiebedrijven. Hoeveel Twente, Montferland, Maasduinen, Reestdal, Texel en Veluwe hebben we in Nederland? Minder dan dat in Nederland campings, bungalowparken en hotels aanwezig zijn met luxe hotelkamers, zwembad of gratis wifi. Met de eigen unieke omgeving kunnen recreatiebedrijven en hotels zich werkelijk onderscheiden met hun bedrijf. Gelijk aan Wehkamp.nl kunnen recreatieondernemers met de eigen omgeving een unieke sfeer, beleving en ervaring verkopen. Verkoop daarom uw omgeving en niet uw mooie zwembad of gratis Wifi. Die vind de gast bijna overal.
Deze kennis werd gedeeld door:
Geert-Frank de Vries | De Vries Kartografie | Wij brengen uw omgeving tot leven!
info@devrieskartografie.nl
Red.
De Vries Kartografie is van 6 – 9 november aanwezig op de recreatievakbeurs in Hardenberg. Doet u Geert-Frank de groeten namens Pretwerk?
Eén reactie
De genoemde ‘bijzondere marketingvoorbeelden’ hebben weinig met beleving te maken.