Verhoog de effectiviteit van uw persbericht

Evenementen, concerten en beurzen hebben in de meeste gevallen geen groot marketingbudget. Dit maakt het verkrijgen van free publicity een belangrijk speerpunt. Maar hoe maakt u een effectief persbericht dat wordt opgepakt?

persDe kracht van een persbericht is dat het u gratis promotie kan opleveren, iets wat zeker voorafgaand aan uw evenement zeer welkom is. Echter, een simpele aankondiging is niet voldoende. Er is meer nodig om goed onder de aandacht te komen bij de media.

Waarom een persbericht?

Het antwoord op de vraag waarom u een persbericht verstuurt, lijkt voor de hand liggend, want u wilt immers gratis aandacht. Deze doelstelling botst echter met het doel van de journalist, die nieuws zoekt. Een aankondiging van uw evenement is geen nieuws, maar u kunt er uiteraard wel voor zorgen dat uw bericht nieuwswaarde krijgt.

De theorie: 17 tips bij het versturen van een persbericht

Journalisten ontvangen tientallen tot honderden persberichten per dag. Plaatsing van uw persbericht is daarom altijd afhankelijk van de nieuwswaarde. Hoe zorgt u ervoor dat uw bericht opvalt en wordt opgepikt? Lees de zeventien tips voor een succesvol persbericht:

  1. Gebruik zo min mogelijk bijvoeglijke naamwoorden, zoals ‘schitterende show’, ‘spetterend optreden’, ‘fantastische beurs’. Journalisten beoordelen het persbericht dan als (te) commercieel.
  2. Voorkom spelfouten. Laat het bericht door een ander controleren.
  3. Gebruik cijfers en citeer indien mogelijk uit relevante onderzoeken. Cijfers worden als objectief en nieuwswaardig gezien.
  4. Vermijd vakjargon. Uw persbericht wordt gelezen door potentiële bezoekers, die uw jargon niet begrijpen.
  5. Houd het bericht zo kort mogelijk, want zowel in een gedrukt als online medium is de ruimte beperkt.
  6. Stuur een foto mee (maximaal 200 KB) met uw persbericht: dit verhoogt de kans op plaatsing.
  7. Gebruik quotes, want dat zorgt voor authenticiteit.
  8. Bel niet na, tenzij u mondeling nog extra informatie kunt geven.
  9. Plak het bericht ook in de begeleidende mail. Een bijlage openen is niet veel werk, maar als een journalist dit bij elk persbericht moet doen wel.
  10. Vermeld in de onderwerpregel duidelijk waar het om gaat, alleen ‘Persbericht’ is niet voldoende.
  11. Kijk kritisch naar uw adressenbestand en zorg dat u het persbericht alleen verstuurt naar relevante media.
  12. Het plaatsen van een persbericht is een gunst. Zorg dus voor een vriendelijke toon in uw mail en eindig eventueel met de zin ‘Mocht u overgaan tot plaatsing, dan wil ik u bij voorbaat bedanken’.
  13. Voorzie het persbericht van een pakkende kop.
  14. Zet alle relevante informatie in de inleiding, dus het wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
  15. Zet het meest belangrijke bovenin het persbericht en vul de opvolgende alinea’s met uitgebreidere informatie.
  16. Gebruik tussenkopjes, want dit vergroot de leesbaarheid.
  17. Vermeld duidelijk uw contactgegevens.

Zorg dat u goodwill creëert bij de journalist

Journalisten zijn niet verplicht om uw persbericht te plaatsen en zij stellen het dus ook niet op prijs wanneer u mailt: ‘Gelieve over te gaan tot plaatsing’. Als u vriendelijk bent richting journalisten, creëert u goodwill en dat kan ervoor zorgen dat uw bericht in ieder geval eerder gelezen wordt.

De praktijk: fout voorbeeld van een persbericht
Een voorbeeld van inhoud van een persbericht dat niet nieuwswaardig is: ‘Op 29 augustus vindt de Oldtimerbeurs Automobielen plaats. De beursvloer is gevuld met auto’s, er is entertainment aanwezig en op het horecaplein kunnen bezoekers genieten van een kopje koffie.’ Dit is enkel een aankondiging en bovendien bevat deze intro niet de belangrijkste informatie over dit evenement.

De praktijk: goed voorbeeld van een persbericht
Een goed persbericht richt de pijlen op nieuwswaardige feitjes, bijvoorbeeld: ‘Op 29 augustus vindt de Oldtimerbeurs Automobielen voor de twaalfde keer plaats. Vorig jaar bezochten ruim 4.000 bezoekers dit evenement. Dit jaar verwacht de organisatie een groei van 10%. “Bezoekers genieten dit jaar van oude Porsches, Volkswagen Kevers en van optredens van o.a. de Memphis Maniacs,” aldus Dianne Joosten, organisator van de Oldtimerbeurs Automobielen.’ De cijfers en quote maken het bericht interessanter en geeft het nieuwswaarde.

Met dank aan:

Dianne Joosten, Libema Zakelijk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *