Veelzijdigheid in ontwikkeling Nederlandse Family Entertainment Centers

De grote kracht van Family Entertainment Centers (FEC) zit in het samenvoegen van attracties die voorheen als stand-alone werden aangeboden. Dit zorgt voor meer beleving, mogelijkheden en efficiency. Tijdens de studiereis van Pleisureworld bleek wel dat er verschillende aanvliegroutes zijn om een FEC te realiseren; en dat zorgt voor een grote veelzijdigheid in deze markt.

Tijdens de studiereis werden zes bedrijven bezocht die in zeker mate voldoen aan de definitie van een FEC. De oorsprong van de bedrijven was zeer divers; bijvoorbeeld plattelandsrecreatie (Hullie en Brandevoortsehoeve), een kartcentrum / evenementenbureau (De Voltage en Valdeludo/All-in Echt), een compleet nieuw opgezet project (Yumble) of een horeca-uitspanning (Duinoord). Een (helaas) veel terugkerend thema is de vertragende en lastige regelgeving rondom het realiseren van vernieuwende bedrijfsconcepten. “Als je niet in een hokje past, dan hebben gemeentes vaak moeite met bestemmingsplannen en andere regelgeving.”

Alle ondernemers hebben keuzes moeten maken om hun bedrijfsconcept te bepalen:

  • – Welke activiteiten(mix)?
  • – Verhouding tussen investeringen in activiteiten, horeca en thematisering/verhaal
  • – Hoe bereken je de prijs (o.a. van all-in concept tot betalen per attractie)

Een uitgebreid verslag is beschikbaar voor deelnemers en wordt ook opgenomen in het handboek FECs. Een impressie van het veelzijdig Nederlandse FEC-aanbod wordt duidelijk in onderstaand overzicht:

Hullie (Uden)
Een voormalige varkenshouder uit Brabant gooide het 12,5 jaar geleden over een andere boeg (na de varkenspest). Hullie is een veelzijdig speelbedrijf met zowel binnen als buiten, diverse attracties. Kinderen betalen € 8,00 om te spelen; volwassenen hebben gratis entree. Bijzonder aan dit concept is dat de eigenaar, Henk van den Broek, al snel door had dat je rondom ‘een verhaal’ kunt werken aan een beleving. Centraal in Hullie staat het Hullie-volk, die garant staan voor het behoud van de Brabantse waarden en de streektaal. Verder is er olie gevonden op het bedrijf en de oliemaatschappij ‘Black Oil Holland’ komt ook regelmatig terug in de diverse attracties en uitdagingen. meer informatie: www.hullie.nl

Brandevoortsehoeve (Helmond)
De Passie van Maikel Habraken van de Brandevoortsehoeve ligt zeker bij de asperges. Rondleidingen, gecombineerd met (asperge)proeverijen en een bezoek aan het aspergewinkeltje, zorgen voor een heel eigen imago. Maar dit plattelandsbedrijf heeft de recreatieve activiteiten verder uitgebouwd, passend bij de sfeer en het thema van het bedrijf. Zo is er een maisdoolhof, een speelweide (dus géén speeltuin), een goed restaurant, en sinds kort een grote indoor speelhal. Meer informatie: www.debrandevoortsehoeve.nl

Yumble (Roermond)
Kritische collega ondernemers kijken net weer naar andere zaken als de bezoekers. Veel van de deelnemers aan de studiereis waren bijzonder nieuwsgierig naar dit concept dat zich presenteert als ‘Pretpark van de toekomst’. Na afloop bleven er vooral veel vragen hangen: ‘Hoe gaan ze deze investering (22 mln) terugverdienen?’, ‘Hoe reageren kinderen hier op? De inkomstenbron vanuit evenementen zal dit centrum zeker nodig hebben, maar daar is de ruimte ook prima voor geschikt. Zie ook ons eerdere verslag: Attractiepark of Entertainment Center

Valdeludo / All-in Echt
Oftewel van ballonnenclown naar recreatief complex. Igor Stel heeft in een paar jaar tijd een groot indoor- en outdoor entertainmentcentrum neergezet. Het indoorgedeelte wordt vermarkt als all-in Echt en heeft een kartbaan als basis (Jos Verstappen was de vorige eigenaar). Avonturenpark Valdeludo is het buitengedeelte. De ondernemers kunnen van Stel vooral leren hoe je rendement haalt uit je attracties. Het buitengedeelte Valdeludo is goedkoper geprijsd dan het indoor-deel. Door slim te segmenteren kun je meerdere groepen tegelijk bedienen en je rendement optimaliseren. Als die groepen door elkaar heen zouden lopen, dan kom je in de knel met prijsstelling. Nog een tip: “Sla niet op tilt als een klant je prijzen te hoog vind, maar maak je pas zorgen als de boekingen teruglopen.” Stel kiest er voor om niet teveel geld uit te geven aan inrichting. Door slim (tweedehands) in te kopen krijgt dit bedrijf een heel grappige mix van bijzondere vondsten. Meer informatie: www.avonturenparkvaldeludo.nl

De Voltage (Tilburg)
De eerste recreatieve functie van De Voltage was een kartbaan. Inmiddels is daar heel erg veel bijgekomen. In deze voormalige Philips fabriek is dan ook volop ruimte; al lijkt de grens inmiddels wel bereikt. De Voltage heeft twee opvallende eigenschappen waarmee zij zich als FEC onderscheiden:

  1.  Er zijn weinig centra die zo’n grote diversiteit aan activiteiten aanbieden (35). Van de traditionele attracties zoals karten, lasergame, paintbal bowlen en golfen tot aan vele zelf verzonnen activiteiten en attracties. Meest recent toegevoegd zijn twee escape rooms. Deze nieuwe hype slaat ook in Tilburg bijzonder goed aan.
  2.  Er is veel zorg en aandacht besteed aan de thematisering en inrichting. Dat levert bij de meegereisde ondernemers een ‘wow- effect’ op. Een mooie thematisering zorgt voor een meerwaarde, waarmee je van een bekende attractie een bijzondere ervaring kunt maken.

Meer informatie: www.devoltage.nl

Duinoord, Helvoirt
Na een lange dag komen we bij het laatste park: Duinoord. (onlangs nog hoog scorend in de Paaslijst van Dagjeweg.nl) Hier heeft men gekozen voor een all inclusive concept. Deze attractie heeft haar wortels in de horeca. Dat is ook goed te zien achter de schermen, waar de logistiek van eten en drinken tot in de puntjes is verzorgd. Gasten kunnen zich daardoor eenvoudig zelf bedienen van een drankje, ijsje of hapje. Het recreatieve indoorgedeelte is beperkt tot een softplay gebied. De meeste attractie zijn buiten gelegen; met als grootste trekpleister; ‘het klimpark’. Dat heeft dan ook gevolgen voor de openstelling van Duinoord; zeven maanden per jaar. Meer informatie: www.duinoord.nl

FEC handboek
Deze studiereis werd verzorgd door Pleisureworld. Zij brengen binnenkort een handboek op de markt over de succesfactoren van een Family entertainment Center + praktische informatie voor ondernemers die hun bedrijf als FEC willen (door) ontwikkelen. Ook pretwerk heeft hier aan meegewerkt.
Meer informatie: www.pleisureworld.nl/publicaties/family-entertainment-centers-trendspecial/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *